Kanun Numarası: 3797
Kabul Tarihi: 30.4.1992
Yayımlandığı R.Gazete: Tarih : 12.5.1992 Sayı : 21226
Yayımlandığı Düstur: Tertip : 5 Cilt : 31
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Görev, Teşkilat
Amaç
Madde
1 – Bu Kanunun amacı; Anayasa, 430 sayılı Tevhid-i Tedrisat
Kanunu, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile kalkınma plan ve programları
doğrultusunda milli eğitim hizmetlerini yürütmek üzere, Milli Eğitim
Bakanlığının kurulmasına, teşkilat ve görevlerine ilişkin esasları
düzenlemektir.
Görev
Madde
2 – Milli Eğitim Bakanlığının görevleri şunlardır:
a)
Atatürk İnkılap ve İlkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk
Milliyetçiliğine bağlı, Türk Milletinin milli, ahlaki, manevi, tarihi ve
kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren, ailesini, vatanını,
milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın
başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk
devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve
bunları davranış haline getirmiş vatandaş olarak yetiştirmek üzere, Bakanlığa
bağlı her kademedeki öğretim kurumlarının öğretmen ve öğrencilerine ait bütün
eğitim ve öğretim hizmetlerini planlamak, programlamak, yürütmek, takip ve
denetim altında bulundurmak,
b)
Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve her çeşit örgün ve yaygın eğitim
kurumlarını açmak ve yükseköğretim dışında kalan öğretim kurumlarının diğer
bakanlık kurum ve kuruluşlarınca açılmasına izin vermek,
c)
Türk Vatandaşlarının yurt dışında yapılacak eğitim ve öğretimi ile ilgili
hizmetleri düzenlemek ve yürütmek,
d)
Diğer bakanlık, kurum ve kuruluşlarca açılan ve yükseköğretim dışında kalan
örgün ve yaygın eğitim kurumlarının denklik derecelerini belirlemek, program ve
yönetmeliklerini birlikte hazırlamak ve onaylamak,
e)
Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı ortaöğretim kurumlarının program, yönetmelik ve
öğrenim denklik derecelerinin belirlenmesi konularında işbirliğinde bulunmak,
f)
Yükseköğretimin milli eğitim politikası bütünlüğü içinde yürütülmesini sağlamak
için, Yükseköğretim Kanunu ile Bakanlığa verilmiş olan görev ve sorumlulukları
yerine getirmek,
g)
Okullardaki beden eğitimi, spor ve izcilik eğitimi ile ilgili hizmetleri yürütmek,
h)
Yükseköğrenim gençliğinin barınma, beslenme ihtiyaçlarını ve maddi yönden
desteklenmelerini sağlamak.
Teşkilat
Madde
3 – Milli Eğitim Bakanlığı teşkilatı; merkez,taşra ve yurt dışı
teşkilatı ile bağlı kuruluşlardan oluşur.
İKİNCİ KISIM
Merkez Teşkilatı
Merkez
Teşkilatı
Madde
4 – Bakanlık merkez teşkilatı; Bakanlık Makamı, Talim ve Terbiye
Kurulu, ana hizmet birimleri, danışma ve denetim birimleri ile yardımcı
birimlerden oluşur.
Bakanlık
merkez teşkilatı EK - 1 sayılı cetvelde gösterilmiştir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Bakanlık Makamı
Bakan
Madde
5 – Bakan, Bakanlık hizmetlerini mevzuata, hükümetin genel
siyasetiyle milli güvenlik siyasetine, kalkınma planlarına ve yıllık
programlara uygun olarak yürütmekle ve Bakanlığın faaliyet alanına giren
konularda diğer bakanlıklarla ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu
sağlamakla görevlidir.
Müsteşar
Madde
6 – Müsteşar, Bakanın yardımcısı olup, bakanlık hizmetlerini
Bakanlığın amaç ve politikalarına, kalkınma planlarına, yıllık programlara ve
mevzuat hükümlerine uygun olarak Bakan adına düzenler ve yürütür.
Müsteşar
Yardımcıları
Madde
7 – Hizmetlerin yürütülmesinde Müsteşara yardımcı olmak üzere
yedi Müsteşar Yardımcısı görevlendirilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Talim ve Terbiye
Kurulu
Talim
ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
Madde
8 – Bakana bağlı olan Talim ve Terbiye Kurulunun görevleri
şunlardır:
a)
Eğitim sistemini, eğitim plan ve programlarını, bütün ders araç ve gereçlerini
araştırmak, geliştirmek ve uygulama kararlarını onaylatmak üzere Bakanlık
Makamına sunmak,
b)
Bakanlık birimlerince hazırlanan öğretim programları ile ders kitapları,
yardımcı kitaplar, öğretmen kılavuz kitapları, bilgi iş ve işlem yapraklarını
incelemek, geliştirmek ve uygun görülenleri karara bağlamak,
c)
Eğitim ve öğretimi geliştirme ve değerlendirme ile ilgili görev ve hizmetleri
yürütmek,
d)
Yurt içi ve yurt dışı eğitim hareketlerini takip etmek ve değerlendirmek,
e)
Programlara göre ders veya yardımcı ders kitaplarını hazırlamak, hazırlatmak
veya satın almak,
f) Satın
alınması veya imal edilmesi öngörülen eğitim araç ve gereçlerini eğitime
katkıları ve ekonomik yönden incelemek, uygun görülenleri ilgililere bildirmek,
g)
Bakanlık birimlerince hazırlanan eğitim ve öğretimle ilgili kanun tasarılarına,
tüzük ve yönetmeliklere, gerektiğinde Hukuk Müşavirliğinin de görüşünü alarak
son şeklini vermek ve ilgili makamlara sunmak,
h)
Yasama organı üyelerince veya diğer bakanlıklarca hazırlanan eğitim ve öğretime
ilişkin kanun teklif ve tasarıları hakkında Hukuk Müşavirliğine görüş
bildirmek,
ı)
İlköğretim ve ortaöğretim kademesinde yurt dışı eğitim kurumlarından alınmış
diploma ve öğrenim belgelerinin derece ve denkliklerini tespit etmek,
j)
Yabancı ülkelere gönderilen öğretmen ve öğrenciler için esas olacak öğretim
planlarını incelemek,
k)
Milli Eğitim Şurasının sekreterlik görevini yürütmek,
l)
Bakanın onayından sonra kurul kararlarının yürürlüğe konulması ile ilgili
işlemleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ana Hizmet Birimleri
Ana
Hizmet Birimleri
Madde
9 – Milli Eğitim Bakanlığının ana hizmet birimleri şunlardır:
a)
Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü,
b)
İlköğretim Genel Müdürlüğü,
c)
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü,
d)
Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü,
e) Kız
Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü,
f)
Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü,
g)
Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü,
h) Din
Öğretimi Genel Müdürlüğü,
ı) Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü,
j)
Yükseköğretim Genel Müdürlüğü,
k) Dış
İlişkiler Genel Müdürlüğü,
l)
Yurt Dışı Eğitim Öğretim Genel Müdürlüğü,
m)
Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü,
n)
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü,
o)
Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü,(1)
ö)
Okuliçi Beden Eğitimi, Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı,
Okul
Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü
Madde
10 – Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Mecburi ilköğretim çağına girmemiş çocukların eğitimine yönelik okul ve
kurumların eğitim ve yönetimi ile ilgili bütün görev ve hizmetleri yürütmek,
b) Okul
ile kurumlarının eğitim programlarını, eğitim araç ve gereçlerini hazırlamak,
Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
İlköğretim
Genel Müdürlüğü
Madde
11 – İlköğretim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) (Değişik:
16/8/1997 - 4306/7 md.) Zorunlu eğitim çağındaki çocukların öğrenim gördüğü
ilköğretim kurumlarının eğitim, öğretim ve yönetimi ile ilgili görev ve
hizmetleri yürütmek,
b)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Madde
12 – Ortaöğretim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) (Değişik
: 29/6/2001 - 4702/26 md.) Genel liseler, anadolu liseleri, fen liseleri,
anadolu güzel sanatlar liseleri ve aynı seviyede benzeri diğer okulların
eğitim, öğretim ve yönetimi ile ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
b)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Erkek
Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü
Madde
13 – Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Endüstri meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri, Anadolu
teknik liseler, pratik sanat okulları ile aynı seviye ve türdeki diğer mesleki
ve teknik örgün ve yaygın eğitim kurumlarının eğitim, öğretim ve yönetimi ile
ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
b)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Kız
Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü
Madde
14 – Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Kız
meslek liseleri, kız teknik liseleri, Anadolu kız meslek liseleri, Anadolu kız
teknik liseleri, olgunlaşma enstitüleri, pratik kız sanat okulları ile aynı
seviye ve türdeki diğer mesleki ve teknik örgün ve yaygın eğitim kurumlarının
eğitim, öğretim ve yönetimi ile ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
b)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Ticaret
ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü
Madde
15 – Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a)
Ticaret meslek liseleri, otelcilik ve turizm meslek liseleri, sekreterlik
meslek liseleri, anadolu ticaret meslek liseleri, anadolu otelcilik turizm
meslek liseleri, anadolu aşçılık meslek liseleri ile aynı seviye ve türdeki
diğer mesleki örgün ve yaygın eğitim kurumlarının eğitim, öğretim ve yönetimi
ile ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
b)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Öğretmen
Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü
Madde
16 – Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a)
Öğretmen liseleri ile anadolu öğretmen liselerinin eğitim, öğretim ve yönetimi
ile ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
b)
Öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarıyla gerekli koordinasyon ve
işbirliğini sağlamak,
c)
Öğretmen liseleri ve öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarındaki
öğrencilerin bursluluk, yatılılık ve mecburi hizmetleri ile ilgili iş ve
işlemleri yürütmek,
d)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Din
Öğretimi Genel Müdürlüğü
Madde
17 – Din Öğretimi Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
İmam-hatip liseleri ile Anadolu imam-hatip liselerinin eğitim, öğretim ve
yönetimi ile ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
b)
İlköğretim, Ortaöğretim ve Bakanlığa bağlı yaygın eğitim kurumlarında okutulan
din kültürü ve ahlak öğretimine ait programlar ile ders kitaplarını hazırlamak
ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Çıraklık
ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
Madde
18 – Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğünün görevleri
şunlardır:
a)
Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa göre, aday çırak, çırak, kalfa ve ustaların
genel ve mesleki eğitimlerini sağlamak,
b)
Örgün eğitim sistemine girmemiş, herhangi bir eğitim kademesinden ayrılmış veya
bitirmiş vatandaşları yaygın eğitim yoluyla genel veya mesleki ve teknik
öğretim alanlarında eğitmek,
c)
Çıraklık ve yaygın eğitim kurumlarını açmak, eğitim, öğretim ve yönetimi ile
ilgili bütün görev ve hizmetlerini yürütmek,
d)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Yükseköğretim
Genel Müdürlüğü
Madde
19 – Yükseköğretim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Milli Eğitimin genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak yükseköğretim
politikası ile hedef ve ilkelerinin belirlenmesi ve sürekli geliştirilmesi
konularında gerekli çalışmalar yapmak,
b)
Yükseköğretimin milli eğitim ve yükseköğretim politika, ilke ve hedefleri
doğrultusunda yürütülmesi için gerekli tedbirleri almak,
c)
Yükseköğretimin planlı bir şekilde yaygınlaştırılması, nicelik ve niteliğinin
yükseltilmesi için gerekli tedbirleri almak,
d)
Yurt dışına yükseköğrenim görmek amacıyla gönderilecek öğrencilerin eğitim
alanları, öğrencilerde aranacak nitelikler, sayıları, burs ve kredi durumları
ile yurt dışındaki öğrenimleri ve planlamaya ilişkin iş ve işlemleri yapmak,
e) Yükseköğretim
Kanunu ile Bakanlığa verilmiş olan görev ve sorumlulukları yerine getirmek,
f)
Milli Eğitim sisteminin geliştirilmesi, niteliğinin yükseltilmesi, kaynakların
en verimli bir şekilde kullanılması ve imkânlardan ortaklaşa yararlanılabilmesi
amacıyla üniversitelerle işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,
g)
Yükseköğretimin geliştirilmesi için Bakan tarafından verilen konularda
araştırma, inceleme ve verilecek diğer görevleri yapmak,
h)
Yurt dışında yetiştirilmiş insan gücünün, yetiştiriliş amaçlarına uygun olarak
istihdamlarını sağlamak için gerekli tedbirleri almak.
ı) (Ek:
10/8/1993 - KHK - 492/1 md.; Değiştirilerek kabul: 13/11/1997 - 4307/1 md.)
1416 sayılı Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun hükümlerine
göre yurt dışına gönderileceklerden ayrı olarak,her yıl yapılan merkezi ÖSYS
sonuçlarındaki başarı sırasına göre birinci sıradan başlamak kaydı ile, ilk
2000 kişi içerisinden, en çok 200 öğrencinin; yükseköğretim kurumlarından mezun
olanlardan Milli Eğitim Bakanlığınca ilgili kuruluşlarla işbirliği içerisinde
ÖSYM ye yaptırılacak sınavda en az yüzde altmış başarı puanı alanlardan, başarı
sırası esas alınmak üzere, en çok 800 öğrencinin aynı Kanunun hükümleri
çerçevesinde yurt dışında lisans ve lisansüstü öğrenim görmelerini sağlamak,
Lisans
ve yüksek lisans seviyesinde öğrenim yapmak üzere yurt dışına gönderilecek
öğrencilerin; gidecekleri ülkeye ve eğitim ortamına sağlıklı bir şekilde
uyumlarını sağlamak için bu ülkelerde karşılaşabileceği olumlu ve olumsuz
durumlar, Türkiye'ye dönüşün önemi ile ilgili konularda bilgilendirmek,
tanıtıcı dokümanlarla takviye etmek ve üç haftadan az olmamak üzere bir uyum
kursuna tabi tutulmalarını sağlamak.
Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü
Madde
20 – Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Türk milli kültürünün dış ülkelerde korunması, tanıtılması ve
yaygınlaştırılması ile ilgili eğitim ve öğretim hizmetlerini düzenlemek,
b)
Yabancı hükümet ve kuruluşlardan sağlanan ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümetince
yabancı ülkelere verilen burslarla kendi hesabına öğrenim yapmak üzere Ülkemize
gelen yabancı uyruklu öğrencilere ilişkin bütün görev ve hizmetleri yürütmek,
c) Dış
ülkelerin genel, mesleki ve teknik öğretim alanlarında eğitim ve öğretim
gelişmelerini takip etmek ve ilgili ülkelerle gereken işbirliğini sağlamak,
d)
Ülkemizin eğitim ve bilim faaliyetlerini yurt dışında tanıtmak, yabancı
ülkelerin, uluslararası kuruluşların eğitim ve bilim alanındaki faaliyetlerini
takip etmek, değerlendirmek, ilgili ülke ve kuruluşlarla gereken işbirliğini
sağlamak.
Yurt Dışı Eğitim Öğretim Genel Müdürlüğü
Madde
21 – Yurt Dışı Eğitim Öğretim Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Yurt dışında bulunan vatandaşlarımızın ve çocuklarının öncelikle kültürel
kimliklerini koruyucu ve yaşadıkları toplumla uyum içinde olmalarını sağlayıcı
ve eğitim düzeylerini yükseltici önlemleri almak; bulundukları ülkenin eğitim
imkanından verimli bir şekilde yararlanmaları bakımından gerekli çalışmaları
yapmak; yurda dönüşlerinde Türk Eğitim Sistemine uyumlarını sağlamak amacıyla
gerekli eğitim ve öğretim hizmetlerini yürütmek,
b)
Yurt dışında bulunan vatandaşlarımızın ve ortak dil, kültür birliği olanların
Türkçelerinin geliştirilmesi ve Türk Kültürü ile bağlarının sürdürülmesi
amacıyla gerekli çalışmaları yapmak ve uygulamaya koymak,
c) Bu
amaçla, eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim araç ve
gereçlerini hazırlamak ve etkin kullanımı için gerekli her türlü tedbiri almak,
d) İlk
ve ortaöğrenim çağında olup yurt dışında bulunan çocuk ve gençlerimizin
öğrenimlerini sağlamak için gerekli düzenlemeleri yapmak.
Özel
Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü
Madde
22 – Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü, Özel Öğretim
Kurumları Kanununun Bakanlığa verdiği görev ve hizmetleri yürütmekle
görevlidir.
Özel
Eğitim, Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Madde
23 – Özel Eğitim, Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel
Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Özel eğitim sınıfları, özel eğitim okulları, rehberlik ve araştırma merkezleri,
iş okulları ve iş eğitim merkezleri ile aynı seviye ve türdeki benzeri okul ve
kurumların eğitim, öğretim ve yönetimi ile ilgili bütün görev ve hizmetlerini
yürütmek,
b)
Okul ve kurumlarının eğitim ve öğretim programlarını, ders kitapları ile eğitim
araç ve gereçlerini hazırlamak ve Talim ve Terbiye Kuruluna sunmak.
Eğitim
Teknolojileri Genel Müdürlüğü
Madde
24 – (Değişik: 3/4/1998 - 4359/8 md.) Eğitim Teknolojileri Genel
Müdürlüğünün görevleri şunlardır;
a)
Eğitim ve öğretimin; teknolojik gelişmelerle desteklenmesi, yaygınlaşması,
niteliğinin yükseltilmesi ve açık öğretimle örgün öğretim arasında işlevsel
bağlantı kurulması için gereken araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme, insan
gücü yetiştirme hizmetlerini yapmak yaptırmak.
b)
Merkezi sistemle yürütülen resmi ve özel yerleştirme, bitirme sınavlarını
planlamak, uygulamak ve değerlendirmek,
c)
Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatı birimlerinin bilgi işlem faaliyetlerine
ilişkin görev ve hizmetlerini yürütmek.
Genel
Müdürlük faaliyetlerinin yürütülebilmesi için döner sermaye işletmesi kurulur.
Bu işletmenin sermayesini 3 üncü Aksam Sanat Okulunun döner sermayesi
oluşturur. Döner sermaye işletmesine ilişkin diğer hususlar yönetmelikle
düzenlenir.
Okuliçi
Bedeneğitimi, Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı
Madde
25 – Okuliçi Beden eğitimi, Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı,
Bakanlığa bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarındaki beden eğitimi, spor ve
izcilik faaliyetleriyle ilgili bütün görev ve hizmetleri yürütmekle görevlidir.
Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı Gençlik ve İzcilik Tesisleri, Okul Spor Tesisleri ve
Salonlarının, eğitim ve öğretim hizmetlerini aksatmamak ve kullandıkları sürece
her türlü giderleri ilgili kurum ve kuruluşlarca karşılanmak şartıyla sosyal,
kültürel ve sportif etkinlikler için il milli eğitim müdürlükleri ile yapılacak
protokollerle bu amaçlara dönük etkinliklerde bulunan kurum ve kuruluşların
kullanımına sunulabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Danışma ve Denetim
Birimleri
Danışma
ve Denetim Birimleri
Madde
26 – Milli Eğitim Bakanlığı merkez kuruluşundaki danışma ve
denetim birimleri şunlardır:
a)
Teftiş Kurulu Başkanlığı,
b) (Mülga:
22/12/2005-5436/17 md.)
c)
Hukuk Müşavirliği,
d)
Bakanlık Müşavirleri,
e)
Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği.
Teftiş
Kurulu Başkanlığı
Madde
27 – Teftiş Kurulu Başkanlığı, Bakandan alacağı emir veya onay
üzerine Bakan adına aşağıdaki görevleri yapar:
a)
Bakanlık teşkilatı ile Bakanlık kuruluşlarının her türlü faaliyet ve
işlemleriyle ilgili olarak teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini yürütmek,
b)
Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa
uygun çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli teklifleri hazırlamak ve Bakana
sunmak,
c)
Özel kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Teftiş
Kurulunun ve Müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma
usulleri tüzükle düzenlenir.
Araştırma,
Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı
Madde
28 – (Mülga: 22/12/2005-5436/17 md.)
Hukuk
Müşavirliği
Madde
29 – Hukuk Müşavirliğinin görevleri şunlardır:
a)
Bakanlığın diğer birimlerinden sorulan hukuki konular ile hukuki, mali, cezai
sonuçlar doğuracak işlemler hakkında görüş bildirmek,
b)
Bakanlığın menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri
zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına
yardımcı olmak,
c) 8
Ocak 1943 tarih ve 4353 sayılı Kanun hükümlerine göre idari ve adli davalarda
gerekli bilgileri hazırlamak ve hazineyi ilgilendirmeyen idari davalarda
Bakanlığı temsil etmek,
d)
Bakanlığın amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata, plan ve programa
uygun çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli hukuki teklifleri hazırlamak ve
Bakana sunmak,
e)
Bakanlık kuruluşları tarafından hazırlanan veya diğer bakanlıklardan ya da
Başbakanlıktan gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik tasarılarını hukuki açıdan
inceleyerek görüşlerini bildirmek.
Bakanlık
Müşavirleri
Madde
30 – Bakanlığın görev alanına giren ve özel önem ve öncelik
taşıyan konularda Bakana yardımcı olmak üzere otuz bakanlık müşaviri
görevlendirilebilir.
Bakanlık
müşavirleri Bakanlık Makamına bağlıdır.
Basın
ve Halkla İlişkiler Müşavirliği
Madde
31 – Bakanlıkta basın ve halkla ilişkilerle ilgili faaliyetleri
planlamak ve bu faaliyetlerin belirlenecek usul ve ilkelere göre yürütülmesini
sağlamak üzere Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği teşkil edilebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yardımcı Birimler
Yardımcı
Birimler
Madde
32 – Milli Eğitim Bakanlığının yardımcı birimleri şunlardır:
a)
Personel Genel Müdürlüğü,
b)
Yayımlar Dairesi Başkanlığı,
c)
Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı,
d)
İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı,
e)
Öğretmene Hizmet ve Sosyal İşler Dairesi Başkanlığı,
f)
İşletmeler Dairesi Başkanlığı,
g)
Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığı,
h)
Eğitim Araçları ve Donatım Dairesi Başkanlığı,
ı)
Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı,
j)
Ortaöğrenim Burs ve Yurtlar Dairesi Başkanlığı,
k)
Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı,
l)
Çıraklık, Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi
Başkanlığı,
m)
Savunma Sekreterliği,
n)
Özel Kalem Müdürlüğü.
Personel
Genel Müdürlüğü
Madde
33 – Personel Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Bakanlığın personel istihdamı ve politikasıyla ilgili çalışmaları yapmak,
personel sisteminin geliştirilmesiyle ilgili tekliflerde bulunmak,
b)
Teşkilat ve kadro hizmetlerini yürütmek,
c)
Bakanlık personelinin atama, özlük, disiplin ve emeklilik işlemleriyle ilgili
işleri düzenlemek ve yürütmek, yönetici atama ve nakillerinde ilgili birimlerle
koordinasyon ve işbirliği yapmak.
Yayımlar
Dairesi Başkanlığı
Madde
34 – Yayımlar Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a)
Öğretim kurumlarında kullanılması uygun görülen ders kitapları ile yönetici,
öğretmen, Bakanlığın diğer personeli ve öğrenciler için kaynak ve yardımcı
olacak eğitim dokümanları ile basılı evrak ve diğer uygun eserleri basmak ve
bastırmak,
b)
Basımı uygun bulunan kitap, basılı evrak ve eğitim dokümanlarının fiyatlarını
tespit etmek, depolamak ve dağıtmak,
c)
Basılmış kitap ve dokümanlardan uygun görülenleri satın almak ve dağıtmak,
d)
Yayınevleri ve basımevleri hizmetlerini yürütmek,
e)
Okul kütüphanelerini hizmetleri yönünde desteklemek.
Hizmetiçi
Eğitim Dairesi Başkanlığı
Madde
35 – Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı; Bakanlık personelinin
yurt içinde veya yurt dışında hizmetiçi eğitim yoluyla ve diğer usullerle
yetiştirilmeleri ile ilgili bütün görev ve hizmetleri yürütür.
İdari
ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı
Madde
36 – İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a)
Bakanlık merkez teşkilatı için gerekli araç, gereç ve malzemenin temini ile
ilgili hizmetleri yürütmek,
b)
Bakanlık merkez teşkilatının mali işleriyle ilgili hizmetlerini yürütmek,
c)
Temizlik, aydınlatma, ısıtma, bakım, onarım ve taşıma hizmetlerini yürütmek,
d)
Genel evrak, arşiv ve haber merkezinin hizmet ve faaliyetlerini düzenlemek ve
yürütmek.
Öğretmene
Hizmet ve Sosyal İşler Dairesi Başkanlığı
Madde
37 – Öğretmene Hizmet ve Sosyal İşler Dairesi Başkanlığının
görevleri şunlardır.
a)
Öğretmenevleri, öğretmen lokalleri, öğretmen eğitim merkezi ve tatil köyleri
ile diğer sosyal tesisleri açmak, kurmak, bu tesislerin yönetimi ile ilgili
hizmetleri düzenlemek ve yürütmek,
b)
Bakanlığa ait sosyal tesislerin ve lojmanların tahsisi ile ilgili iş ve
işlemleri yürütmek,
c)
Merkez ve taşra teşkilatı personeli ile öğretmen ve ailelerinin tatil ve
dinlenme ihtiyaçlarını karşılamak,
d)
Bakanlığın her türlü protokol hizmetlerini Özel Kalem Müdürlüğü ile koordineli
olarak yürütmek.
İşletmeler
Dairesi Başkanlığı
Madde
38 – İşletmeler Dairesi Başkanlığı, Bakanlığın çeşitli
kademelerindeki üretime dönük döner sermayelerin alım, satım, yatırım, dağıtım
gibi faaliyetlerini planlamak, gözetmek, denetlemek, koordine etmek, verimli ve
müessir çalışması için her türlü iktisadi, ticari ve idari tedbirleri almak,
döner sermaye miktarının artırılmasına karar vermek ve Bakanlıkça verilecek
benzer işleri yapmakla görevlidir.
Bu
faaliyetlerin yürütülmesi için genel hükümlere göre işçi, usta, teknisyen,
mühendis, pazarlamacı ve gerekli diğer hizmetleri yürütecek personel istihdam
edebilir.
Döner
Sermaye İşletmelerinin, Milli Eğitim Vakfı veya döner sermaye işletmesi olan
bağlı kuruluşlarının kurduğu veya kuracağı şirketlere ortak olabilmeleri için
gerekenleri yapar.
Döner
Sermaye işletmelerinin verimli ve koordineli çalışmaları için gerekli usul ve
esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Yatırımlar
ve Tesisler Dairesi Başkanlığı
Madde
39 – Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a)
Bakanlığın bütün birimlerine ait arsa, bina ve tesisleri; ilgili birimlerle
koordine ederek, imar durumu ve uygunluğu yönünden incelemek, ihtiyaçlarını
tespit ve programlamak, mevcut binaların onarım ve bakımlarını yapmak veya
yaptırmak,
b)
İhtiyaç duyulan bina ve araziyi kiralamak, satın almak, Bakanlığa bağlı okul ve
kurumların binalarını yapmak veya yaptırmak,
c)
Teklif edilen arsa ve binaların uygunluğu yönünden incelenmesini yapmak,
elverişli olanlarının ilgili birim adına kamulaştırma ve tahsis işlemlerini yürütmek,
d)
Bakanlık merkez birimlerinin gençlik ve spor saha ve tesislerinin
milletlerarası norm ve standartlara uygun etüt ve projelerini ilgili
kuruluşlarla koordine ederek hazırlatmak, yaptırmak, kamulaştırmasını,
bakımını, onarımını ve emlak hizmetlerini yürütmek,
e)
Yukarıdaki işlemlere ait bütçe düzenlemelerini yapmak, uygulamalarını takip
etmek ve denetim altında bulundurmak,
f)
İnşaat ve emlak görev ve hizmetlerinin yürütülmesinde Bakanlığa ait ilgili
birimler ile ilişkili Bakanlık ve Kuruluşlarla koordinasyon ve işbirliğinde
bulunmak.
Eğitim
Araçları ve Donatım Dairesi Başkanlığı
Madde
40 – Eğitim Araçları ve Donatım Dairesi Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a)
Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki eğitim ve öğretim kurumlarının ders ve laboratuar
araç ve gereçleri ile basılı eğitim malzemelerini, lise ve dengi okulların
makine, teçhizat ve donatım ihtiyaçlarını tespit etmek, planlamak, sağlamak ve
dağıtmak; ihtiyaç olan bu gibi malzemeleri standartlara uygun olarak yurt
içi ve yurt dışından satın almak veya yaptırmak, bu maksatla, Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı ve diğer ilgili birimlerle koordinasyon ve işbirliğinde
bulunmak,
b) Her
derece ve türdeki eğitim ve öğretim kurumlarının her türlü makine teçhizat,
araç ve gereçleri ile ilgili demirbaş iş ve işlemlerini yürütmek,
c)
Bakanlığa bağlı okul ve kurumlardaki her türlü makine, teçhizat, araç ve
gereçlerinin bakım ve onarımları ile ilgili sistemi kurmak ve geliştirmek,
bunları kullanacak, bakım ve onarımlarını yapacak personelin yetiştirilmesini
sağlamak,
d)
Eğitim müzesi ile ilgili görevleri yürütmek.
Sağlık
İşleri Dairesi Başkanlığı
Madde
41 – Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a)
Bakanlık personelinin ve bunların kanunen bakmakla yükümlü oldukları ailelerinin
muayene, tedavi ve diğer sağlık hizmetlerini yürütmek,
b)
Tedavi giderlerini planlamak ve uygulamak,
c)
Bakanlığa bağlı öğretim kurumlarındaki öğrencilerin ve diğer personelin sağlık
eğitim hizmetlerini ve gerekli sağlık taramalarını gerçekleştirmek,
d) Sağlık
Bakanlığının olumlu görüşü alınarak sağlık eğitim merkezleri, yaşlılar için
dinlenme ve diğer sağlık kurumları açmak, bunlara ait sağlık eğitimi ve
hizmetlerini yürütmek, bu amaçla Sağlık Bakanlığı ve diğer bakanlık ve
kurumlarla koordinasyon ve işbirliği yapmak.
Ortaöğrenim
Burs ve Yurtlar Dairesi Başkanlığı
Madde
42 – Ortaöğrenim Burs ve Yurtlar Dairesi Başkanlığının görevleri
şunlardır:
a)
Ortaöğrenimli öğrencilerin yurt ve burslulukla ilgili iş ve işlemlerini yapmak,
b)
Dernek, vakıf, gerçek ve tüzelkişilere ait yurt, pansiyon ve benzeri kurumların
açılması, devri, nakli ve kapatılması konularında tabi olacakları hususlar ile
bunların idaresi, işletilmesi ve denetlenmesi esaslarına ait görev ve
hizmetleri yürütmek.
Eğitimi
Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı
Madde
43 – Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığının
görevleri şunlardır:
a)
Eğitim ve öğretimde uygulanan yeni teknolojilerle ilgili gelişmeleri yurt
içinde ve yurt dışında takip etmek ve değerlendirmek,
b)
Eğitim ve öğretim programlarını araştırmak, incelemek, geliştirmek ve Talim ve
Terbiye Kuruluna sunmak.
Çıraklık,
Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı
Madde
44 – (Değişik 20/6/2001 - 4684/15 md.)
Çıraklık,
Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı, 3308
sayılı Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununda öngörülen çıraklık, mesleki ve
teknik eğitimi geliştirme ve yaygınlaştırmaya dair iş ve işlemleri yürütmekle
görevlidir.
Savunma
Sekreterliği
Madde
45 – Savunma Sekreterliği, özel kanununda ve diğer kanunlarda
gösterilen görevleri yapar.
Özel
Kalem Müdürlüğü
Madde
46 – Özel Kalem Müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a)
Bakanın resmi ve özel yazışmalarını yürütmek,
b)
Bakanın her türlü protokol ve tören işlerini düzenlemek ve yürütmek,
c)
Bakanın ziyaret, davet, karşılama ve uğurlama, ağırlama milli ve dini
bayramlarla ilgili hizmetlerini düzenlemek, yürütmek ve diğer kuruluşlarla
koordine etmek,
d)
Bakan tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
Sürekli
Kurullar
Madde
47 – Milli Eğitim Bakanlığındaki sürekli kurullar şunlardır:
a)
Milli Eğitim Şurası,
b)
Müdürler Kurulu,
c)
Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kurulu,
d)
Öğrenci Disiplin Kurulları,
e)
Özel İhtisas Komisyonları,
Bu
kurulların teşkili, çalışma ve uygulama esasları yönetmelikle düzenlenir.
Milli
Eğitim Şurası
Madde
48 – Milli Eğitim Şurası, Bakanlığın en yüksek danışma kuruludur.
Gerekli görülen eğitim ve öğretim ile ilgili konuları tetkik etmek ve teklif
niteliğinde kararlar almakla görevlidir.
Müdürler
Kurulu
Madde
49 – Müdürler Kurulu, Bakan tarafından verilen konularla, sorumlu
birimlerce çözümlenmesinde güçlük çekilen ve uygulamada koordinasyonu
gerektiren konularda tavsiye niteliğinde kararlar almak üzere Bakanlık merkez
teşkilatını oluşturan birimlerin en üst amirlerinden meydana gelir.
Çıraklık
ve Mesleki Eğitim Kurulu
Madde
50 – Çıraklık ve Mesleki Eğitim kurulu, Çıraklık ve Meslek
Eğitimi Kanunda belirtilen görevleri yapar.
Öğrenci
Disiplin Kurulları
Madde
51 – İlgili kanun ve yönetmeliklerle disiplin işlemleri yönünden
kendilerine verilen görevleri yapar.
Özel
İhtisas Komisyonları
Madde
52 – Eğitim ve öğretimle ilgili özel ihtisas gerektiren
alanlarda, bilim ve meslek kuruluşlarının iştirakini de sağlayacak şekilde
araştırma, inceleme ve geliştirme faaliyetlerinde bulunmak üzere, özel ihtisas
komisyonları kurulabilir.
Bu
komisyonlarda; diğer kamu kuruluşlarının memurları, kurumlarının muvafakati ile
en çok üç ay süreyle kadroları ve her türlü hakları kurumlarında kalmak üzere
görevlendirilebilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Taşra ve Yurt Dışı
Teşkilatı
Taşra
Teşkilatı
Madde
53 – Bakanlık, Bakanlıkların Kuruluş ve Görev Esasları Hakkında
Kanun, Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameler ve İl İdaresi
Kanunu hükümlerine uygun olarak taşra teşkilatı kurmaya yetkilidir.
Her
ilde ve ilçede bir milli eğitim müdürlüğü bulunur, ilçe milli eğitim
müdürlükleri görev ve hizmetleri yürütürken, il milli eğitim müdürlüklerine
karşı da sorumludur. İl ve ilçelerin sosyal ve ekonomik gelişme durumları, nüfusları
ve öğrenci sayıları göz önünde bulundurularak bu müdürlükler farklı tip ve
statülerde kurulabilir ve farklı yetkiler verilebilir. İş durumuna ve ihtiyaca
göre Bakanlık ana hizmet birimleri, milli eğitim müdürlüklerine bağlı olarak
ayrı il ve ilçe birimleri de kurabilir.
(Ek:
3/4/1998 - 4359/9 md.) İl Milli Eğitim Müdürlükleri bünyesinde İlköğretim
Müfettişleri Başkanlığı oluşturulur. İlköğretim Müfettişleri en az dört yıl
süreli yüksek öğrenimli öğretmenler arasından yarışma sınavı ile yardımcı
olarak mesleğe alınırlar. Bu görevde üç yıllık yetişme dönemini takiben
yapılacak yeterlik sınavını başaranlar ilköğretim müfettişi kadrolarına
atanırlar. İlköğretim müfettişlerinin ve yardımcılarının görev, yetki ve
sorumlulukları ile çalışma usulü, nitelikleri, yetişme şekli ve atanmalarına
ilişkin esas ve usuller yönetmelikle düzenlenir.
Yurt
Dışı Teşkilatı
Madde
54 – Bakanlık, Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Yurt Dışı Teşkilatı
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname esaslarına uygun olarak yurt dışı teşkilatı
kurmaya yetkilidir.
Bağlı
Kuruluşlar
Madde
55 – Milli Eğitim Bakanlığının bağlı kuruluşları şunlardır:
a)
Milli Eğitim Akademisi,
b)
Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü,
c) (Mülga:
3/4/1998 - 4359/16 md.)
DÖRDÜNCÜ KISIM
Sorumluluk ve
Yetkiler
Yöneticilerin
sorumlulukları ve nitelikleri
Madde
56- (Değişik: 30/4/2003-4855/ 1 md.) Bakanlık
merkez, taşra ve yurt dışı teşkilâtının her kademesindeki yöneticiler,
görevlerini mevzuata, plân, program ve emirlere uygun olarak düzenlemek ve
yürütmekten üst kademe yöneticilerine karşı sorumludur.
Yönetim
görevlerine atanma ve bu görevlerde yükselmede kariyer ve liyakat esas alınır.
Yönetim
görevlerine atanacaklarda aranacak nitelik ve diğer şartlar Bakanlıkça
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Koordinasyon ve İşbirliği Konusunda
Bakanlığın Görev, Yetki ve Sorumluluğu
Madde
57 – Bakanlık, ana hizmet ve görevleriyle ilgili konularda diğer
bakanlıkların ve kamu kuruluşlarının uyacakları esasları yürürlükteki mevzuata
uygun olarak belirlemekle, kaynak israfını önleyecek ve koordinasyonu
sağlayacak tedbirleri almakla görevli ve yetkilidir.
Bakanlık,
diğer bakanlıkların hizmet alanına giren konulara ilişkin faaliyetlerinde,
Başbakanlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde ilgili bakanlıklara danışmak ve
gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlamaktan sorumludur.
Mahalli
İdarelerle Koordinasyon Sorumluluğu
Madde
58 – Bakanlık, hizmet alanına giren konularda mahalli idarelerle
koordinasyonu sağlamaktan sorumludur.
Bakanlığın
Düzenleme Görev ve Yetkisi
Madde
59 – Bakanlık, her türdeki Anadolu liselerinde eğitim ve öğretim
faaliyetlerini öğrenci velilerinin maddi katkıları sağlanmak suretiyle
düzenleyebilir. Maddi katkının türü, miktarı, sağlanması, sarfı ve benzeri
diğer hususlar yönetmelikle, ayrıca kanunla yerine getirmekle yükümlü olduğu
diğer hizmetleri tüzük, yönetmelik, tebliğ, genelge ve diğer idari metinlerle
düzenlemekle görevli ve yetkilidir.
Yetki
Devri
Madde
60 – Bakan, müsteşar ve her kademedeki Bakanlık ve kuruluş
yöneticileri, sınırlarını yazılı olarak açıkca belirlemek şartıyla
yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir. Yetki devri, yetki devreden
amirin sorumluluğunu kaldırmaz.
BEŞİNCİ KISIM
Çeşitli Hükümler
Atama
ve yer değiştirme
Madde
61 – (Değişik: 3/4/1998 - 4359/11 md.) 23/4/1981 tarihli ve 2451
sayılı Kanun hükümleri dışında kalan memurların atamaları Bakan tarafından
yapılır.
Bakan,
gerekli gördüğü hallerde atama yetkisini merkez teşkilatında alt kademelere,
illerde valilere devredebilir.
Bakanlık
bağlı kuruluşlarının kuruluş kanunlarındaki atamaya ilişkin hükümleri saklıdır.
Öğretmenlerin
hizmet bölgelerinde en az üç eğitim-öğretim yılı görev yapması esastır.
Bunların il içi ve iller arası yer değiştirmeleri Bakanlıkça belirlenecek
esaslar doğrultusunda saptanacak hizmet puanı sırasına göre haziran, temmuz ve
ağustos aylarında yapılır. (Ek cümle: 30/4/2003-4855/2 md.; Mülga:
2/7/2005-5381/1 md.)
Bakanlıkça
belirlenen özürler nedeniyle yapılacak yer değiştirmeler, eğitim ve öğretim
faaliyetlerini aksatmamak kaydıyla bu sürelerle sınırlı değildir. Özüre dayalı
yer değiştirmeler, özür ve hizmet gereklerinin birlikte karşılanması temelinde
gerçekleştirilir. Bu özürler gruplandırılarak önem ve öncelik sırasına konulur
ve gruplarına göre puanlandırılır.
Özüre
dayalı yer değiştirme istekleri, hizmet puanı sıralamasındaki yetersizlik
sonucu yerine getirilemeyenlere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 72 nci
maddesi kapsamına girenlerin hakları saklı kalmak kaydıyla, istekleri halinde
istekte bulundukları yere atanmaya hak kazanıncaya kadar, aylıksız izin
verilebilir. Bu şekilde aylıksız izin verilen öğretmenler, bağlı bulundukları
il milli eğitim müdürlüklerine bu amaçla tahsis edilmiş bulunan boş öğretmen
kadrolarına aylıksız izinli olmak şartıyla atanır. Bunların atandıkları bu
kadrolar aylıksız izin süresiyle sınırlı olarak saklı tutulur. Ancak, aylıksız
izne ayrılan öğretmenlerin üç yıl sonuna kadar istedikleri yere atamalarının
yapılamaması halinde durumlarına uygun boş öğretmen kadrolarına öncelikle
atanırlar. Aylıksız izin verilenler, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun
ek 72 inci maddesi hükmünden yararlandırılır.
(Değişik
son fıkra: 2/7/2005-5381/1 md.) Öğretmenlerin atamaları Bakanlıkça il/ilçe
veya doğrudan eğitim kurumuna yapılır. Bakanlıkça il/ilçe emrine atama
yapılması hâlinde, öğretmenlerin atandıkları ildeki görev yerleri, hizmet
puanları dikkate alınarak il milli eğitim müdürünün teklifine göre valilerce
belirlenir.
Kadrolar
Madde
62 – (Değişik: 3/4/1998 - 4359/12 md.) Milli Eğitim Bakanlığına
tahsis edilmiş bulunan serbest kadrolar; Milli Eğitim Bakanlığı, maliye Bakanlığı
ve Devlet Personel Başkanlığınca birlikte hazırlanacak norm kadro sayılarının
tespit edildiği yönetmeliğe uygun olarak merkez ve taşra birimleri, öğretmen
kadroları ise branşlar bazında okul ve kurumlar itibariyle dağıtılır. Bu
yönetmelikte, dağıtım cetvellerinin vizesine ilişkin usul ve esaslar ayrıca
belirtilir. İl milli eğitim müdürlüklerine, 61 inci madde çerçevesinde aylıksız
izne ayrılma talebinde bulunan öğretmenlerin izin verilmeden önce atamalarında
kullanılmak amacıyla yeterli sayıda boş öğretmen kadrosu tahsis edilir.
Kapatılan veya norm kadro sayısı azalan okul ve kurumların ihtiyaç fazlası boş
öğretmen kadroları il milli eğitim müdürlüklerine aktarılır. Diğer kamu kurum
ve kuruluşlarındaki emsallerine aykırı olmamak kaydıyla kadrolar birden fazla
dereceyi ihtiva edebilir. Bu durumda, personelin özlük haklarının
belirlenmesinde kazanılmış hak aylıkları esas alınır. 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 68 inci maddesinin (B) fıkrası hükmü saklıdır.
(Ek
ikinci fıkra: 30/4/2003-4855/3 md. Mülga: 2/7/2005-5381/2 md.) Norm kadro sayısının değişmesi dışında kadroların
dağılımı değiştirilemez.
Kadrolara
ilişkin olarak bu maddede belirtilmeyen hususlar hakkında 190 sayılı Genel
Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesinin son
fıkrası hariç olmak üzere diğer hükümleri uygulanır. (1)
İntikal
Eden Yetkiler
Madde
63 – 356 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin yayımı tarihinden
önce Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanına ve Bakanlığına çeşitli mevzuatla
verilen her türlü görev, yetki, sorumluluk ile hak ve muafiyetlerden Milli
Eğitim Bakanlığı ile ilgili olanlar Milli Eğitim Bakanına ve Bakanlığına,
Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile ilgili olanlar da bu Genel
Müdürlüğüne intikal eder.
Yürürlükten
Kaldırılan Hükümler
Madde
64 – 22 Mart 1926 tarih ve 789 sayılı Maarif Teşkilatına Dair
Kanun, 21 Mayıs 1928 tarih ve 1246 sayılı Türkiye'de Gençlik Teşkilatının Türk
Vatandaşlarına Hasrı Hakkında Kanun, 22 Haziran 1933 tarih ve 2287 sayılı
Maarif Vekâleti Merkez Teşkilatı ve Vazifeleri Hakkında Kanun ile bu kanunların
ek ve tadilleri ve diğer kanunların bu Kanuna aykırı hükümleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
Ek
Madde 1 – (Ek: 3/4/1998 - 4359/13 md.) Son bir yıllık sürenin en
az yarısında Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfına ait bir kadroda bulunup
emeklilik hakkını kazananlardan (son bir yıl içerisinde istifa etmiş veya
müstafi sayılmış olanlar dahil), emekliliklerini isteyenlerin emeklilik
işlemleri haziran ve temmuz ayları içerisinde yapılır. Bu aylar dışında
emeklilik işlemi yapılabilmesi için görev yapılan il sınırları içerisinde
emeklilik talebinde bulunan personelin sınıf ve branşında öğretmen fazlasının
bulunması ve Milli Eğitim Bakanlığının uygun görmesine bağlıdır.(2)
Ek
Madde 2 – (Ek : 29/6/2001 - 4702/27 md.) Çok programlı liselerin
açılması, eğitim, öğretim ve yönetimle ilgili iş ve işlemlerin hangi genel
müdürlük tarafından yürütüleceği, ilgili Müsteşar yardımcısının başkanlığında,
Orta Öğretim Genel Müdürü, Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürü, Kız Teknik
Öğretim Genel Müdürü ve Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürü ile Din
Öğretimi Genel Müdürünün katılımı ile oluşan bir komisyon tarafından
kararlaştırılır. Mevcut çok programlı liseler belirlenen genel müdürlüğe
bağlanır. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
düzenlenir.
Ek
Madde 3- (Ek: 1/7/2005-5378/35 md.) Görme,
ortopedik, işitme, dil-konuşma, ses bozukluğu, zihinsel ve ruhsal özürlü
çocuklardan özel eğitim değerlendirme kurulları tarafından, özel eğitim ve
rehabilitasyon merkezlerine devam etmeleri uygun görülenlerin eğitim
giderlerinin, her yıl bütçe uygulama talimatında belirlenen miktarı Milli
Eğitim Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
ALTINCI KISIM
Geçici Hükümler
Geçici
Madde 1 – Bu Kanunla yapılan yeni düzenleme sebebiyle kadro ve görev
unvanları değişmeyen personel hiç bir işleme gerek kalmadan yeni kadrolarına
atanmış sayılır.
Kadro
ve görev unvanı değişen, kaldırılan veya şahsa bağlı kadrolarda bulunanlar
Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatında yeni bir kadroya atanıncaya kadar her
türlü mali ve sosyal hakları saklı kalmak kaydıyla durumlarına uygun işlerde
görevlendirilirler.
İkinci
fıkrada sayılanlara, Bakanlık merkez veya taşra teşkilatında durumlarına uygun
kadrolara atanmaları halinde de değişiklikten önce aldıkları aylık, ek gösterge
ve her türlü haklardaki miktarlardan az olmayacak şekilde ödeme yapılır.
Geçici
Madde 2 – 179,208,356,385 ve 454 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamelerle yapılan düzenlemelerden dolayı kadro ve görev unvanı değişen,
kaldırılan ve şahsa bağlı kadrolarda bulunanların bu Kanun Hükmünde
Kararnamelerin geçici maddeleri gereğince kazanılmış hakları saklıdır.
Geçici
Madde 3 – Bu Kanunla öngörülen tüzük ve yönetmelikler yürürlüğe
girinceye kadar, mevcut tüzük ve yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
(2) 18/5/2006 tarihli ve 5504 sayılı
Kanunun 1 inci maddesiyle bu maddede geçen "temmuz ve ağustos
ayları" ibaresi "haziran ve temmuz ayları" olarak
değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
Geçici
Madde 4 – Bakanlık taşra ve yurt dışı teşkilatı bu Kanunun 53 ve
54 üncü maddelerinde belirtilen esaslara göre yeniden düzenleninceye kadar
görev ve hizmetler, mevcut taşra ve yurt dışı teşkilatı tarafından yürütülmeye
devam olunur.
Geçici
Madde 5 – Bu Kanuna göre yeniden düzenleme yapılıncaya kadar,
Bakanlık merkez teşkilatında değişen veya yeniden kurulan birimlere verilen
görevler, daha önce bu görevleri yapmakta olan birimler tarafından yapılmaya
devam edilir.
Bakanlık, teşkilatını ve kadrolarını en geç sekiz
ay içinde bu Kanuna uygun hale getirir. Bu süre içersinde Bakanlık kadrolarını,
bu Kanunla öngörülen teşkilat yapısına uygun hale getirmek üzere, Bakanlığın
teklifi, Maliye ve Gümrük Bakanlığı ile Devlet Personel Başkanlığının
görüşlerine dayanılarak kadro ihdas ve iptal etmeye, mevcut kadrolarda sınıf,
unvan ve derece değişikliği yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Geçici
Madde 6 – Bu Kanunla kaldırılmış birimlerde görevli personel
durumlarına uygun kadrolara atanırlar. Bunların aylık, ek gösterge ve her türlü
hakları yeni görevlerinde kaldıkları sürece şahsa bağlı olarak saklı tutulur.
Geçici
Madde 7 – EK-2 sayılı listede yer alan kadrolar 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye bağlı (I) sayılı cetvelin Milli Eğitim Bakanlığı
bölümünden çıkarılmış EK-3 ve EK-4 sayılı listede yer alan kadrolar adı geçen
Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı (I) ve (IV) sayılı cetvelin adı geçen
Bakanlığa ait bölümüne eklenmiştir.
Yürürlük
Madde
65 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde
66 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
EK-1
MİLLİ EĞİTİM
BAKANLIĞI MERKEZ TEŞKİLATI
|
Müsteşar
|
Müsteşar
Yrd.
|
Talim ve
Terbiye Kurulu
|
Anahizmet
Birimleri
|
Danışma ve
Denetim Birimleri
|
Yardımcı Birimler
|
|
Müsteşar
|
Müsteşar Yrd.
|
Talim ve Terbiye Kur.Bşk.
|
Okul Öncesi Eğitimi Genel
Müdürlüğü
|
Teftiş Kurulu Başkanlığı
|
Personel Genel Müdürlüğü
|
|
|
Müsteşar Yrd.
|
|
İlköğretim Genel Müdürlüğü
|
Strateji Geliştirme Başkanlığı
|
Yayımlar Dairesi Başkanlığı
|
|
|
Müsteşar Yrd.
|
|
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
|
Hukuk Müşavirliği
|
Hizmetiçi Eğitim Dairesi
Başkanlığı
|
|
|
Müsteşar Yrd.
|
|
Erkek Teknik Öğretim Genel
Müdürlüğü
|
Bakanlık Müşavirleri
|
İdari ve Mali İşler Dairesi
Başkanlığı
|
|
|
Müsteşar Yrd.
|
|
Kız Teknik Öğretim Genel
Müdürlüğü
|
Basın ve Halkla İlişkiler
Müşavirliği
|
Öğretmene Hizmet ve Sosyal
İşler Dairesi Başkanlığı
|
|
|
Müsteşar Yrd.
|
|
Ticaret ve Turizm Öğretim
Genel Müdürlüğü
|
|
İşletmeler Dairesi
Başkanlığı
|
|
|
Müsteşar Yrd.
|
|
Öğretmen Yetiştirme ve
Eğitimi Genel Müdürlüğü
|
|
Yatırım ve Tesisler Dairesi
Başkanlığı
|
|
|
|
|
Din Öğretimi Genel
Müdürlüğü
|
|
Eğitim Araçları ve Donatım
Dairesi Başkanlığı
|
|
|
|
|
Çıraklık ve Yaygın Eğitim
Genel Müdürlüğü
|
|
Sağlık İşleri Dairesi
Başkanlığı
|
|
|
|
|
Yükseköğretim Genel
Müdürlüğü
|
|
Ortaöğretim Burs ve Yurtlar
Dairesi Başkanlığı
|
|
|
|
|
Dış İlişkiler Genel
Müdürlüğü
|
|
Eğitimi Araştırma ve
Geliştirme Dairesi Başkanlığı
|
|
|
|
|
Yurt Dışı Eğitim Öğretim
Genel Müdürlüğü
|
|
Çıraklık, Mesleki ve Teknik
Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı
|
|
|
|
|
Özel Öğretim Kurumları
Genel Müdürlüğü
|
|
Savunma Sekreterliği
|
|
|
|
|
Özel Eğitim, Rehberlik ve
Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü
|
|
Özel Kalem Müdürlüğü
|
|
|
|
|
Eğitim Teknolojileri Genel
Müdürlüğü
|
|
|
|
|
|
|
Okul İçi Beden Eğitimi,
Spor ve İzcilik Dairesi Başkanlığı
|
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder