Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf
Gecme ve Sınav Yönetmeliği
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Genel İlkeler
Amaç
Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı resmî ve özel orta öğretim kurumlarında sınıf geçme ve
sınavlarla ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 — Bu Yönetmelik, Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı resmî ve özel orta öğretim kurumlarında sınıf geçme ve sınavlarla ilgili
hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 3 — Bu Yönetmelik, 14/6/1973 tarihli ve 1739
sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Meslekî
Eğitim Kanunu ile 8/6/1965 tarihli ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
c) Okul: Resmî ve özel orta öğretim okul/kurumunu,
d) Müdür: Resmî ve özel orta öğretim kurumu müdürünü,
e) Dönem: Ders yılının başladığı tarihten dinlenme tatiline,
dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen her bir süreyi,
f) Ders Yılı: Derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe
kadar geçen süreyi,
g) Öğretim Yılı: Ders yılının başladığı tarihten bir sonraki
ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
h) Ölçme Araçları: Öğrencilerin bilgi, beceri ve
davranışlarının değerlendirilmesinde başvurulacak yazılı, sözlü ve uygulamalı
sınavlar ile ödev ve projeleri,
ı) Alan/Dal: Okullarda program türlerine göre açılan
alan/dalı,
j) Ortalama Yükseltme Sınavı: Okula devam eden öğrenciler
için öğrenim gördükleri sınıfta başarılı ya da başarısız oldukları derslerden
yapılan sınavı,
k) Sorumluluk Sınavı: Önceki yıllardan başarısızlığı bulunan
öğrencilerin başarısız oldukları derslerden yapılan sınavı,
l) Yetiştirme programı: Ders yılı içinde
çeşitli nedenlerle yapılamayan dersler için düzenlenen programı,
(RG.19/10/2005-25971)
m) Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman): Eğitim-öğretim
kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma servisleri ile rehberlik ve
araştırma merkezlerinde öğrencilere rehberlik ve psikolojik danışma hizmeti
veren, üniversitelerin psikolojik danışma ve rehberlik ile eğitimde psikolojik
hizmetler alanında lisans eğitimi almış personeli,
n) Sınıf Rehber Öğretmeni: Okul yönetimince sorumluluğu
kendisine verilen sınıf/şubenin rehberlik hizmetlerini yürüten öğretmeni,
o) Öğretmenler Kurulu: Okulun bütün öğretmenleri ile aday
öğretmenlerinden oluşan kurulu,
p) Zümre Öğretmenler Kurulu: Okulda aynı dersi okutan
öğretmenlerden oluşan kurulu,
r) Şube Öğretmenler Kurulu: Bir şubede ders okutan
öğretmenlerden oluşan kurulu,
s) Veli: Öğrencinin anne/babasını veya yasal olarak
sorumluluğunu üstlenen kişiyi
ifade eder.
Genel İlkeler
Madde 5 — Eğitim-öğretim sürecinde aşağıdaki ilkeler
göz önünde bulundurulur;
a) Öğrencilerin, uyum içinde bir arada yaşamanın gereği
olarak demokrasinin temel ilkelerine, insan hak ve özgürlüklerine dayalı etkin
ve katılımcı fertler olarak yetiştirilmeleri sağlanır.
b) Öğrencilerin estetik ve etik değerlere duyarlı olmaları,
duygusal yönden gelişmeleri sağlanır.
c) Öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleriyle derslerdeki
başarısına göre alana/dala yönelmesine ve gelişmesine imkân sağlanır.
d) Öğrencilerin ders ve alan/dal seçiminde kendisinin ve
velisinin karara katılımı sağlanır.
e) Okullar ve programlar arasında yatay ve dikey geçişlere
imkân sağlanır.
f) Öğrencilerin ders, ödev, proje, atölye, uygulama,
lâboratuar, staj çalışmaları ile işletmelerde beceri eğitimine ve sınavlara
katılması sağlanır.
g) Öğrenci başarısının tespiti; derslerin özelliklerine göre
yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlara, ödev, proje, ders içi ve ders dışı
etkinliklere dayandırılır.
h) Öğrencinin başarısı bir bütün olarak dikkate alınır ve
sınıf geçmesi, bir sınıfta aldığı bütün derslerden başarılı olmasına ya da yıl
sonu başarı ortalamasına göre belirlenir.
ı) Ölçme ve değerlendirmede, öğretim programları esas alınır.
j) Öğrenci başarısının belirlenmesi amacıyla hazırlanan ölçme
araçlarında; bilginin yanında kavrama, uygulama, analiz, sentez ve
değerlendirme düzeyindeki becerilerin de ölçülmesine ağırlık verilir.
k) Ölçme ve değerlendirmede okul, ilçe, il ve yurt çapında
birlik ve beraberlik ön planda tutulur.
l) Öğrenci başarısını ölçmeye yönelik bütün süreçlerin
sürekli gözden geçirilmesi ve iyileştirilmesi sağlanır.
m) Öğrenci başarısının ölçülmesinde kullanılan ölçme
araçları; geçerlilik, güvenirlik ve kullanışlılık özelliklerini taşır.
n) Öğrencinin başarısı çeşitli yöntemlerle sürekli olarak
izlenir.
o) Her ölçme sonucu öğrencinin gelişimi için değerlendirilir.
p) Öğrencinin kapasite ve yeteneği doğrultusunda, her ölçüm
sonucunda tespit edilen durumla verilen eğitim sürekli ilişkilendirilir.
s) Öğretim kurumlarının öğretim kadrolarından ve uygun eğitim
ortamlarından ortaklaşa yararlanılır.
İKİNCİ KISIM
Programlar,
Dersler, Alanların Belirlenmesi, Ders Seçimi ve Kurulların Çalışmaları
BİRİNCİ
BÖLÜM
Programlar
ve Dersler
Program Çeşitleri
Madde 6 — Orta öğretim kurumlarında;
a) Yüksek öğretime,
b) Hem mesleğe hem yüksek öğretime,
c) Hayata ve iş alanlarına
hazırlayan programlar uygulanır.
Öğretim
programları, öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre bireysel
farklılıklarına ve yönelecekleri alan/dalın özelliklerine uygun olarak ortak
dersler, alan/dal dersleri ile seçmeli derslerden oluşur.
Ortak
dersler ile alan/dal dersleri ve seçmeli derslerin her birinin haftalık ders
saatleri, hangi sınıf ve yıllarda okutulacağı kurul kararına bağlı olarak
belirlenir. (RG. 19/10/2005-25971)
Ortak Dersler
Madde 7 –
Ortak dersler, öğrencilerin okulu bitirinceye kadar almakla yükümlü olduğu
derslerdir. (RG. 19/10/2005-25971)
Bu dersler, bütün öğrencilere asgarî ortak genel kültür
vermek, toplum sorunlarına duyarlı, yurdun ekonomik, sosyal ve kültürel
kalkınmasına katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırma amacına yöneliktir.
Alan/Dal Dersleri
Madde 8 — Alan/dal dersleri, öğrenciyi hedeflediği
yüksek öğrenim programlarına veya mesleğe, iş alanlarına yönelten ve ona bu
yönde gelişme imkânı sağlayan derslerdir.
Seçmeli Dersler
Madde 9 — Seçmeli dersler; öğrencilerin yöneldiği
alan/dalda gelişmelerine veya ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli
programlarda ilerlemelerine, kişisel yeteneklerini geliştirmelerine imkân
sağlayan derslerdir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Alanların
Belirlenmesi ve Ders Seçimi
Alanların Belirlenmesi ve Seçimi
Madde 10 — Okul türlerine göre öğretim programlarında
yer alacak alan/dallar ile bu alan/dalların hangi sınıflarda seçileceği ve
alanlara kaynaklık eden dersler, okulların haftalık ders çizelgelerinde
belirtilir.
Öğrenciler, ilköğretimdeki yöneltme esas ve ölçütleri de
dikkate alınarak kendisinin ve velisinin görüşü doğrultusunda ilgili müdür
yardımcısı, sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmen tarafından ilgi, istek,
yetenek ve derslerdeki başarı durumlarına göre alanlara yönlendirilir.
Yönelme veya yönlendirmede, alanlara kaynaklık eden derslerin
yıl sonu notları ya da yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması esas alınır.
Öğrencilerden;
a) Alana kaynaklık eden derslerin her birinden başarılı
olanlar istediği alana,
b) Alana kaynaklık eden derslerden başarısız dersi bulunup bu
derslerin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması en az 2.50 olanlar o alana,
c) (a) ve (b) bentlerindeki şartları taşımayanlar, alana kaynaklık
eden derslerin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalamasının yüksek olduğu alana
yönlendirilir.
Alan seçimi, ders kesiminden itibaren yeni ders yılının
başlamasına kadar geçen süre içinde yapılır. Zorunlu hâllerde bu tarihten sonra
da alan seçimi yaptırılabilir. Alanını seçen öğrenciler, alana geçiş şartlarını
taşımaları kaydıyla ders yılı başından itibaren bir ay içinde alanını
değiştirebilir.
10 uncu
sınıf sonunda bir üst sınıfa geçebilecek öğrenciler, ders kesiminden itibaren
yeni ders yılının ilk bir ayı içinde not şartı aranmaksızın alanını
değiştirebilir. Ancak alanını değiştiren öğrenci, yöneldiği yeni alana ait alt
sınıfın görmediği alan dersleri ile gördüğü hâlde haftalık ders saati sayısı
farkı bir ders saatinden fazla olan alan derslerinden sorumlu tutulur ve bu
derslerden alan değişikliğini takip eden ilk ortalama yükseltme ve sorumluluk
sınavları döneminde sınava alınır. Öğrenci, yeni alanında okutulmayan önceki
alanına ait sorumlu olduğu alan derslerinden muaf tutulur. Ancak sorumlu olduğu
seçmeli derslerin sorumluluğu devam eder.
Okulda
alan açılamaması veya bir alana yönelen öğrenci sayısının 8’den az olması
durumunda il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce önlem alınarak kayıtları
okullarında kalmak kaydıyla öğrencilerin alan açılan okullarda öğrenim
görmeleri sağlanır. Bu uygulamanın mümkün olmaması durumunda ise sayıya
bakılmaksızın istenilen alan açılır veya öğrenciler istedikleri
alanlardan birine yönlendirilir. (RG. 19/102005-25971)
Nakli yapılan öğrencilerden, geldiği okulda alanı
bulunmayanlar, velisinin ve kendisinin isteği de dikkate alınarak uygun bir
alana yönlendirilir.
Nakil ve geçişleri yapılan öğrencilerin alan seçimi ile
hazırlık sınıfında öğrenci sayısının 12’den az olması durumunda da yukarıdaki
hükümler doğrultusunda işlem yapılır.
Ders Seçimi
Madde 11 — Okulun imkânları göz önünde bulundurularak
seçilebilecek dersler, ders kesiminden önce okul müdürlüğünce ilân edilir.
Veli, sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmenin iş birliği
ile ders kesiminden, yeni ders yılının başlamasına kadar geçen sürede
öğrencilerin derslerini seçmeleri sağlanır. Zorunlu hâllerde bu tarihten sonra
da ders seçimi yaptırılabilir.
Seçilen dersler, öğrenci veya velisi tarafından okul
müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir.
Seçmeli Dersin Eğitim-Öğretime Açılması
Madde 12 — Seçmeli bir dersin okutulabilmesi için en
az 12 öğrenci tarafından seçilmiş olması gerekir. Ancak okulun imkânlarının
uygun olması ve eğitim bölgesindeki okullarda da bu dersin öğretime açılamaması
ya da bu derse devam edilememesi durumunda il/ilçe millî eğitim müdürünün onayı
ile bu öğrenci sayısı 12’den az olabilir. Özel orta öğretim kurumlarında bu
sayının 12’den az olması için il/ilçe millî eğitim müdürlüğü onayı aranmaz.
Okulca Uygulanacak Seçmeli Dersler
Madde 13 — Yeterli sayıda öğrencinin, uygun okul
ortamının ve öğretmenin bulunması durumunda, eğitim bölgesi müdürler kurulunca
uygun görülecek okullarda öğrencileri girişimcilik ve üreticiliğe yöneltecek,
çevrenin ihtiyaç ve özelliklerine uygun olan seçmeli dersler de öğretim
kapsamına alınabilir. Bu gibi derslerin öğretim programı, eğitim bölgesindeki
zümre öğretmenlerince hazırlanır ve il/ilçe millî eğitim müdürünün onayı ile
uygulamaya konulur.
İlk defa uygulamaya konulacak olan programların bir örneği,
bilgi için Bakanlığın ilgili birimine ve Kurula gönderilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim
Bölgesi Müdürler Kurulu ve Zümre Öğretmenler Kurulu Çalışmaları
Eğitim Bölgesi Müdürler Kurulu Çalışmaları
Madde 14 — Eğitim bölgesi müdürler kurulu, ders yılı
başlamadan en geç 15 gün önce, ikinci dönem başlamadan önce ve ihtiyaç
duyulduğunda toplanarak;
a) Okulların öğretmen ihtiyaçlarının giderilmesi,
b) Eğitim bölgesindeki okulların uygun olan eğitim
ortamlarından ortaklaşa yararlanılması ve bazı sınıfların bu okullarda öğretim
yapması,
c) Bazı okullarda öğretime açılamayan derslerin başka okulda
birlikte yapılması,
d) Okullarda öğretime açılamayan alan/dalın uygun olan
okullarda açılması veya bu alan/dalı seçen öğrencilerin başka bölgelerdeki aynı
program uygulayan okullarda, bu mümkün değilse farklı program uygulayan
okullarda öğrenim görmeleri,
e) Ölçme ve değerlendirmelerin tekniğine ve mevzuatına uygun
olarak yapılması
gibi konuları görüşerek karara bağlar. Bu kararlar, il/ilçe
millî eğitim müdürlüklerince zamanında uygulamaya konulur.
Zümre Öğretmenler Kurulu Çalışmaları
Madde 15 — Zümre öğretmenler kurulunda programların ve
derslerin birbirine paralel olarak yürütülmesi, ders araçlarından, lâboratuar,
spor salonu, kütüphane ve işliklerden planlı bir şekilde yararlanılması,
öğrenci ödevleri ve derslerin değerlendirilmesi, derslerde izlenecek yöntem ve
teknikler ile benzeri konularda kararlar alınır.
Kurulda;
a) Eğitim-öğretim programları incelenir ve ortak bir anlayış
oluşturulur.
b) Uygulamalarda karşılaşılan güçlükler üzerinde durulur ve
bunların çözüm yolları aranır.
c) Öğrencilerin çalışma, eğitim-öğretim ve başarı durumları
ile çevrenin özellikleri incelenir ve başarısızlığın giderilmesi yönünde
alınacak önlemler kararlaştırılır.
d) Ünitelendirilmiş yıllık ve ders plânları ile gezi, gözlem,
deney ve inceleme planları arasında birlik sağlanmasına yönelik kararlar
alınır.
e) Meslekî eserler ve eğitim alanındaki yeni gelişmeler
incelenir.
f) Ders yılı içinde yapılacak sınavların sayısı, niteliği ve
şekli ile ölçme ve değerlendirme araçlarının hazırlanması, değerlendirme
ilkeleri, sınavlarla ilgili soru havuzu ve arşiv oluşturulmasına yönelik
esaslar belirlenir.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Ölçme
ve Değerlendirme
BİRİNCİ
BÖLÜM
Not
Düzeni
Not Düzeni
Madde 16 — Öğretmenler, sınav sorularını düzenlerken,
öğretim programlarında belirtilen özel ve genel amaçları varsa hedeflenen
becerileri, açıklamaları ve konuları esas alır.
Öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirmede beşli not düzeni
kullanılır. Öğrencinin başarısı dört, başarısızlığı iki notla değerlendirilir.
Sınav, ödev ve projeler ile uygulamalar, 100 tam puan
üzerinden değerlendirilir. Değerlendirme sonuçları, öğretmen not defteri ile
not çizelgelerine puan olarak yazılır.
Puanların not değeri ve derecesi aşağıdaki gibidir.
Puan
Not
Derece
85-100
5
Pekiyi
70-84
4
İyi
55-69
3
Orta
45-54
2
Geçer
—————————————————————
25-44
1
Geçmez
0-24
0
Etkisiz
İKİNCİ
BÖLÜM
Ders
Yılında Başarının Tespiti
Ölçme-Değerlendirme
Madde 17 — Öğrencinin başarısı, öğretim programı esas
alınarak dersin özelliğine göre yazılı, sözlü ve uygulamalı sınav, ödev ve
projeler ile işletmelerde beceri eğitimi, ders içi ve ders dışı eğitim –
öğretim faaliyetleri değerlendirilerek tespit edilir.
Öğretmen, söz konusu faaliyetlerle öğrencinin programlarda
amaçlanan bilgi ve becerileri kazanıp kazanmadığını sürekli olarak kontrol
ederek değerlendirir.
Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar
Madde 18 — Bir dönemde yapılacak yazılı ve uygulamalı
sınavlarla ilgili olarak aşağıdaki esaslara uyulur;
a) Yazılı sınavların sayısı, haftalık ders saati sayısı üç ve
daha fazla olan dersler için üçten, bir ve iki saat olan dersler için ikiden az
olamaz.
b) Yazılı sınavların süresinin bir ders saatini aşmaması
esastır.
c) Yazılı sınavlar, genellikle çok sorulu ve kısa cevaplı
ölçme araçlarıyla yapılır. Derslerin özelliğine göre gerektiğinde az sorulu,
uzun cevaplı ölçme araçlarına da başvurulabilir.
d) Yazılı sınavlar, tekniğine uygun olarak hazırlanması ve
bir dersten her dönemde birden fazla uygulanmaması kaydıyla test olarak
yapılabilir.
e) Resim, Müzik, Beden Eğitimi dersleri ile uygulamalı
nitelikteki diğer derslerin sınavları, her dönemde üç defadan az olmamak üzere
ve dersin özelliğine göre yazılı, sözlü ve uygulamalı olarak veya bunlardan
yalnızca biriyle yapılabilir. Sınavların şekli ve sayısı ile uygulamalı
sınavların süresi, zümre öğretmenler kurulunda belirlenir.
f) Yazılı ve uygulamalı sınavların zamanı, en az bir hafta
önceden öğrencilere duyurulur.
g) Bir sınıfta bir günde uygulanacak yazılı ve uygulamalı
sınavların sayısının ikiyi geçmemesi esastır. Ancak okul yönetimince uygun
görülen zorunlu hâllerde bir günde üç sınav da yapılabilir. Tek oturumda
yapılan ortak sınavlarda bu sınırlama dikkate alınmaz.
h) Yazılı ve uygulamalı sınavlar ile ödev ve projelerin
zamanlarının belirlenmesinde sınıf rehber öğretmeni, aynı sınıfta ders okutan
öğretmenler arasında iş birliği yapılmasını sağlar. Bu iş birliğinin esasları
okul müdürünce düzenlenir.
Yazılı Sınav Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Madde 19 — Ölçme sonuçları, eğitim-öğretimin
amaçlarına ne ölçüde ulaşıldığını tespit etmek, özellikle işlenen konuların
hangilerinde öğrencilerin başarılı olduklarını belirlemek, başarısız olunan
konularda ne gibi tedbirlerin alınması gerektiğini ortaya çıkarmak amacı ile de
kullanılır.
Öğretmen, başarı oranı düşük olduğunda nedenlerini araştırır
ve değerlendirir. Buna göre ilgili konuları yeniden işlemek veya öğrencilere
alıştırma çalışmaları yaptırmak gibi tedbirleri alır.
Yazılı sınav sonunda, öğrenci mevcudunun çoğunluğu başarısız
olmuşsa öğretmen, başarısız öğrenciler için bir sınav daha yapabilir. Bu sınava
isteyen başarılı öğrenciler de katılabilir. Bu sınavlarda, öğrencinin aldığı en
yüksek puan geçerli sayılır.
Ortak Sınavlar
Madde 20 — Bir okulda aynı programı uygulayan
öğretmenlerin ortak değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere her
dönemde yazılı sınavların en az biri birlikte düzenlenir. Ortak sınavlar, zümre
öğretmenler kurulunca belirlenecek tarihlerde o dersi okutan zümre
öğretmenlerince ortak sorular ve cevap anahtarları hazırlanarak yapılır.
Aynı okul
türlerinde uygulanan aynı ders programları için, eğitim bölgesinde eğitim
bölgesi müdürler kurulu tarafından, il/ilçelerde ise il/ilçe millî eğitim
müdürü tarafından eğitim-öğretim işlerinden sorumlu millî eğitim müdür
yardımcısı/şube müdürü başkanlığında iki orta öğretim kurumu müdüründen
oluşturulan komisyonca ortak sınavlar yaptırılabilir. Bu sınavlar, ilgili
okullarla iş birliği yapılarak komisyonun koordinatörlüğünde düzenlenir. Sınav
soruları, yeterli sayıda branş öğretmeninden oluşturulan komisyonca hazırlanır.
Farklı derslerden tek oturumda yapılan sınavda da her dersin soruları, 100 tam
puan üzerinden ayrı ayrı değerlendirilir. Okulca yapılan ortak sınavlarda öğrencilerin
aldığı puanlar, o dersin dönem notu ortalamasına katılır. Eğitim bölgesi ve
il/ilçe çapında yapılan sınavlarda alınan puanlar ise o dersin dönem notu
ortalamasına katılmaz. (RG. 19/10/2005-25971)
Öğretmen tarafından verilen puanlarla okul, bölge, il/ilçe
çapında yapılan sınavlarda alınan puanlar arasında dikkat çekici ve anlamlı bir
farklılık varsa ilgili yönetim birimlerince gerekli tedbirler alınır. Böylece,
okullar arası aynı programı izleyen öğrencilerin düzeyleri arasındaki
farklılıkları ortaya çıkarmak ve öğretmenlere değerlendirmeleri hakkında
karşılaştırma yapma imkânı sağlanır.
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili problemler, bu amaçla
gerekli görülen zamanlarda toplanan eğitim bölgesi müdürler kurulu ile eğitim
bölgesi zümre başkanları kurulunda ve zümre öğretmenler kurulunda görüşülerek
ortak çözüm yolları bulunur.
Gerektiğinde bu sınavlar Bakanlıkça da yapılabilir.
Ortak sınavlar, cumartesi ve pazar günleri ile çalışma
saatleri dışında da yapılabilir.
Sözlü Sınavlar
Madde 21
– Bir dönemde öğrencilere her dersten en az bir sözlü sınav puanının
verilmesi esastır. Dersin özelliğine göre ve imkânlar ölçüsünde daha çok sözlü
puanı da verilebilir. Sözlü sınav için başlı başına bir ders saati ayrılmaz.
Sözlü puanı, öğrencilerin sosyal etkinliklerdeki çalışmaları, derse
hazırlıkları, ders içindeki etkinlikleri ve dersle ilgili araştırma çalışmaları
değerlendirilerek verilir ve sonuç öğrenciye bildirilir.
(RG. 19/10/2005-25971)
Sınavlara Katılmayanlar
Madde 22 — Sınavlara katılmayan, ödev veya projesini
zamanında teslim etmeyen öğrenci; özrünü, özrün başlangıcından itibaren 7 iş
günü içinde bildirmek ve özrün bitimini izleyen 7 iş günü içinde de
belgelendirerek okul yönetimine vermek zorundadır. Ancak kaza, ölüm, doğal
afet, yangın, uzun süreli tedavi gerektiren hastalık, göz altına alınma ve
tutuklanma gibi durumlarda bu süre okul yönetimince belirlenir.
Özürsüz olarak sınavlara katılmayan, ödev veya projesini
zamanında teslim etmeyen ve sınavlarda kopya çeken öğrenciye sıfır (0) puan
verilir ve durum okul yönetimine yazılı olarak bildirilir.
Özrü okul yönetimince kabul edilen öğrencinin durumu, ders
öğretmenine yazılı olarak bildirilir. Bu öğrenci, ders öğretmeninin
belirleyeceği bir zamanda ve önceden duyurularak sınava alınır, ödev veya projesi
kabul edilir. Bu sınav, sınıfta diğer öğrencilerle ders işlenirken
yapılabileceği gibi ders dışında da yapılabilir.
Sınav Sonuçlarının Duyurulması
Madde 23 — Öğretmenler, sınav, ödev ve projelerin
sonuçlarını öğrencilere bildirir ve yapılan başlıca ortak hataları sınıfta
açıklar. Yazılı sınav, uygulama ve ödev sonuçları, yazılı sınavın yapıldığı
tarihe veya ödevin, uygulamanın yahut projenin teslimi tarihine göre en geç 15
gün içinde öğrenciye duyurulur. Öğrencinin duyuru tarihinden itibaren 7 iş günü
içinde istemesi hâlinde sınav kâğıdı, ders öğretmeni tarafından öğrenci ile
birlikte bir defa daha incelenir ve değerlendirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Öğretmen
Not Defteri, Not Çizelgesi ve Öğrenci Karnesi
Öğretmen Not Defteri
Madde 24 — Öğretim yılı başında okul yönetimince sayfa
numaraları yazılıp onaylandıktan sonra öğretmenlere imza karşılığında yeterli
sayıda not defteri verilir.
Not defteri ile ilgili olarak aşağıdaki esaslar göz önünde
bulundurulur;
a) Her öğretmen, not defteri tutar ve not defterine tespit
ettiği puanları ve notları rakamla yazar.
b) Puanlar ve notlar, not defterine mürekkepli kalemle
yazılır, silinti ve kazıntı yapılmamasına özen gösterilir.
c) Öğretmen; not defterini, okul yönetimine vereceği not
çizelgesi için esas olarak kullanır. İstendiğinde okul müdürüne veya denetleme
yetkisi olanlara gösterir.
d) Ders yılı içinde çeşitli nedenlerle okuldan ayrılan
öğretmenler, not defterini imza karşılığında okul yönetimine teslim eder.
e) Ders yılı sonunda not defterleri, okul yönetimine teslim
edilir ve bir öğretim yılı saklanır.
Not Çizelgesi
Madde 25 — Her ders için ayrı ayrı düzenlenen
dönemlere ait not çizelgeleri, dönemin bitimine en geç 3 gün kala okul
müdürlüğüne verilir. Bu çizelgelere o döneme ait yazılı, sözlü ve uygulamalı
sınavlarla varsa ödev ve projelere verilen puanlar ve puanların aritmetik
ortalamasına göre takdir edilen dönem notu rakamla yazılır.
Öğrenci Karnesi
Madde 26 — Dönem sonlarında öğrencilere, velilerine
duyurulmak üzere karne verilir. Karnelerin verilmesi ve düzenlenmesi ile ilgili
olarak aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur;
a) Karnede öğrencilerin devamsızlık ve başarı durumu
gösterilir.
b) Karneler, sınıf rehber öğretmeni ile ilgili müdür
yardımcısı tarafından imzalanır.
c) Karneler birinci dönemde dinlenme tatilinden, ikinci
dönemde ise yaz tatilinden önce verilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Dönem
Notlarının Tespiti
Dönem Notu
Madde 27 — Bir dersin dönem notu, o döneme ait yazılı,
sözlü ve uygulamalı sınavlarla varsa ödev ve projelere verilen puanların
aritmetik ortalaması nota çevrilerek belirlenir. Puanların aritmetik ortalaması
alınırken yarım ve yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir. Yarımdan küçük
kesirler dikkate alınmaz. Ödev ve projelerden alınan puan, o dönemin yazılı ve
sözlü puanlarıyla birlikte değerlendirilir.
Öğretmen, öğrencinin sınıf içi etkinlik ve başarı durumunu
dikkate alarak takdir hakkını kullanıp aritmetik ortalamanın en çok bir not
fazlasını dönem notu olarak verebilir. Ancak takdir edilen not; yazılı, sözlü
ve uygulamalı sınavlar ile ödev ve projelere verilen puanlarla izah
edilebilmeli, bu puanların aritmetik ortalamasının nota çevrilmesi ile elde
edilen nottan aşağı olmamalıdır.
Zorunlu hâllerde bir yazılı sınav eksiği ile de dönem notu
verilebilir.
Öğrenciye her dersten bir dönem notu verilir. Ancak;
a) Kaldırılmıştır. (RG.19/10/2005-25971)
b) Yabancı
dil dersinde öğrencilere, dinleme-anlama, okuma-anlama, konuşma ve yazma
becerilerinin, programın öngördüğü şekilde bütünlük içinde kazandırılması
esastır.
Bilgi ve
beceriler, çeşitli ölçme araçlarından yararlanılarak, becerilerin özelliğine
göre yazılı, sözlü, ödev ve projelerle değerlendirilir. Dersin birden fazla
öğretmen tarafından okutulması durumunda verilen puanların ağırlıklı
ortalamasına göre yabancı dil dersinin dönem notu belirlenir. Gerektiğinde
zümre öğretmenler kurulu kararıyla becerilerin değerlendirilmesi ortak
yapılabilir. (RG.19/10/2005-25971)
c) Beden Eğitimi dersinde sağlık durumları veya engelleri
nedeniyle derse veya bazı etkinliklere katılamayacak durumda olan öğrenciler
okul doktorundan, okul doktorunun bulunmadığı veya teşhis koyamadığı
durumlarda, resmî ya da özel sağlık kurum ve kuruluşlarındaki bir doktordan
rapor almak zorundadır.
Raporda, öğrencilerin sağlık durumlarının veya engellerinin
beden eğitimi etkinliklerinden hangisine geçici ya da sürekli olarak engel
oluşturduğunun açıklanması gerekir.
Rapora göre Beden Eğitimi dersinin bazı uygulamalı
etkinliklerinden muaf tutulanlar, sadece teorik bilgilere ve sakıncalı
görülmeyen uygulamalı etkinliklere, bütün uygulamalı etkinliklerden muaf
tutulanlar ise sadece teorik bilgilere göre değerlendirilir.
d) Meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarında eğitimi okulda
yapılan uygulamalı meslek derslerinde dönem notu;
1) Öğrencinin dönem içinde yaptığı temrin çalışmaları ile
projelere takdir edilen puanların aritmetik ortalamasının,
2) Sınav işlerinde takdir edilen puanların her birinin,
3) Sözlü puanı/puanlarının her birinin,
4) Hizmet puanlarının aritmetik ortalamasının,
5) Ödeve takdir edilen puanın
aritmetik ortalaması alındıktan sonra nota çevrilerek
belirlenir.
Naklen Gelenlerin Dönem Notu
Madde 28 — Öğrencinin dönem içinde bir okuldan başka
bir okula nakledilmesi hâlinde, önceki okulda aldığı dersler ve puanları
dikkate alınarak dönem notu tespit edilir.
Buna göre;
a) Dönem notu alabilecek kadar yazılı, sözlü, ödev ve proje
puanı bulunan öğrencinin dönem notları önceki okulunca verilir. Yeteri kadar
yazılı, sözlü, ödev ve proje puanı bulunmayan öğrencinin dönem notları, önceki
okulunda aldığı puanlar da dikkate alınarak yeni okulundaki ders
öğretmeni/öğretmenlerince verilir.
b) Önceki
okulunda aldığı ders/derslerden bazılarının yeni okulunda okutulmaması hâlinde;
1)
Önceki okulunda dönem notu verilebilecek kadar puan alınmış ise o derslere ait
dönem notları, mevcut puanlarına göre okul yönetimince tespit edilir.
2)
Önceki okulunda dönem notu verilebilecek kadar puan alınmamış ise öğrenci yeni
okulunda öğretime açılmış olan ders/dersleri alır. Bu derslerden alınan
puanlara göre dönem notu tespit edilir. (RG.1-/10/2005-25971)
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yıl
Sonu Başarısının Tespiti
Bir Dersin Yıl Sonu Notu
Madde 29 — Bir dersin yıl sonu notu;
a) Birinci ve ikinci dönem notlarının aritmetik
ortalamasıdır.
b) Hiç not bulunmaması hâlinde yetiştirme
programında alınan nottur. Bir dönem notunun bulunması hâlinde ise bu dönem
notu ile yetiştirme programında alınan notun aritmetik ortalamasıdır.
(RG.19/10/2005-25971)
c) Ders yılı sonunda belirlenen yıl sonu notu ile ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarında alınan notun aritmetik ortalamasıdır.
d) İşletmelerde beceri eğitiminde birinci ve ikinci dönem
notlarının aritmetik ortalaması ile yıl sonu beceri sınavı notunun aritmetik
ortalamasıdır.
e) Naklen gelen öğrencilerin önceki okulunda aldığı dersler
ile yeni okulundaki dersler farklı olduğunda:
1) Bir dönem notu alınabilecek kadar süre bulunması durumunda
yeni dersten alınan ikinci dönem notudur.
2) Yeni alınan dersten bir dönem notu alınabilecek kadar süre
bulunmaması durumunda eski okulundaki dersin dönem notlarına göre belirlenen
nottur.
Dönem notlarının aritmetik ortalaması hesaplanırken yarım ve
yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir.
Bir Dersin Ağırlığı ve Ağırlıklı Notu
Madde 30 — Bir dersin ağırlığı, o dersin haftalık ders
saati sayısına eşittir.
Bir dersin yıl sonu notu ile o dersin haftalık ders saati
sayısının çarpımından elde edilen not, o dersin ağırlıklı notudur.
Yıl Sonu Başarı Ortalaması
Madde 31 — Öğrencinin yıl sonu başarı ortalaması,
derslerin ağırlıklı notları toplamının haftalık ders saatleri toplamına bölümü
ile elde edilen nottur. Yıl sonu başarı ortalaması hesaplanırken bölme işlemi,
virgülden sonra iki basamak yürütülür.
Yıl sonu başarı ortalaması öğrencinin dosyasına, sınıf geçme
ve diploma defterlerine işlenir ve diploma notunun hesaplanmasında esas alınır.
Ders Yılı Sonunda Herhangi Bir Dersten Başarılı Sayılma
Madde 32 — Öğrencinin, ders yılı sonunda herhangi bir
dersten başarılı sayılabilmesi için;
a) İkinci dönem notunun, en az "Geçer" ancak
birinci dönem notu "Etkisiz" ise ikinci dönem notunun en az
"Orta",
b) İşletmelerde beceri eğitimi gören öğrencilerin yıl sonu
beceri sınavı notunun en az "Geçer"
olması gerekir.
Doğrudan Sınıf Geçme
Madde 33 — Ders yılı ya da ortalama yükseltme
sınavları sonunda, tüm derslerden başarılı olan öğrenciler doğrudan sınıfını
geçer.
Okul türlerine göre Kurulca belirlenen dersler dışındaki
derslerden başarısızlığı bulunan öğrencilerden yıl sonu başarı ortalaması;
a) Fen liseleri ve sosyal bilimler liselerinde 3.50,
b) Anadolu
türü liseler ile önünde yabancı dil hazırlık sınıfı bulunan liselerde 3.00,
(RG.19/10/2005-25971)
c) Genel lise, spor lisesi ile meslekî ve teknik liselerde
2.50
olan öğrenciler ortalama ile sınıflarını geçer.
Sorumlu Olarak Sınıf Geçme ve Sorumluluğun Kalkması
Madde 34 — Doğrudan veya yıl sonu başarı
ortalaması ile sınıfını geçemeyen öğrencilerden alt sınıflardaki sorumlu olduğu
dersler de dahil, başarısız olduğu ders sayısı en fazla iki olanlar bir üst
sınıfa devam ederler. Alt sınıftaki dersler de dahil, ikiden fazla sorumlu
dersi bulunanlar ise başarısız sayılırlar. Ancak alanını değiştirmesi durumunda
sınıfını geçebilecek öğrencilerden;
nakil ve geçiş yapacaklar ile alanını değiştireceklerde yeni alanında sorumlu
tutulacağı dersler o öğretim yılı için sorumlu ders sayısına dahil edilmez.
(RG. 19/10/2005-25971)
Sorumluluk, o dersin sorumluluk sınavında başarılı olunması
hâlinde kalkar.
Hazırlık Sınıflarında Seviye Belirleme Sınavı ve Sınıf
Geçme
Madde 35 –
Önünde hazırlık sınıfı bulunan okullara kaydolan öğrencilerden; 9 uncu sınıfta
birinci yabancı dil dersini takip edebilecek seviyede oldukları velileri
tarafından sınavlardan önce okul yönetimine yazılı olarak bildirilenler,
yabancı dil öğretmenlerinden oluşturulacak komisyonca ders yılının ilk
haftasında hazırlık sınıfı seviyesinde yazılı ve sözlü seviye belirleme
sınavına alınırlar.
Bu
sınavlarda alınan puanlar nota çevrilir ve en az "3" alan öğrenciler,
başarılı sayılarak 9 uncu sınıfa devam ettirilirler.
Hazırlık
sınıflarında sınıf geçme; birinci yabancı dil dersindeki başarı durumlarına
göre tespit edilir.
Diğer
derslerdeki başarı durumu, öğrencinin ödüllendirilmesinde dikkate alınır.
Hazırlık
sınıfında, sınıf geçmeye esas dersten ders yılı sonunda başarılı olamayan
öğrenciler, ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları sırasında yazılı ve
sözlü sınavlara alınırlar. Bu sınavlardan en az "Geçer" alan
öğrenciler başarılı sayılır. Başarısız olanlar, bir yıl daha hazırlık sınıfına
devam edebilir.
Hazırlık
sınıf başarısı, diploma notunun belirlenmesinde dikkate alınmaz.
(RG.19/10/2005-25971)
Sınıf Tekrarı
Madde 36 — Öğrencilerden;
a) Ortalama yükseltme sınavları sonunda başarısızlığı bulunup
yıl sonu başarı ortalamasıyla sınıf geçemeyenler,
b) Sorumlu olarak sınıf geçemeyenler,
c) Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar
sınıf tekrar ederler.
Sınıf
tekrarı, orta öğretim süresince bir defa yapılır. Ancak hazırlık sınıfındaki
sınıf tekrarı bu süreye dahil değildir. (RG.19/10/2005-25971)
Devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanların dışındaki mezun
olamayan son sınıf öğrencilerinden sınıf tekrar etme hakkı bulunanlar,
istemeleri hâlinde başarısız oldukları ders sayısına bakılmaksızın sınıf tekrar
ederler. Bunlardan sınıf tekrar etmek istemeyenler, sınıf tekrarı yapmadan
sorumluluk sınavlarına girebilirler.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Yetiştirme
Programları
Yetiştirme Programı
Madde 37 —Ders yılı
içinde öğretmensizlik, doğal afet, salgın hastalık, olağanüstü hâl ve benzeri
sebeplerle bir dönem notu eksik olan ya da hiç dönem notu bulunmayan dersler
için ders yılının ikinci döneminde veya ders kesiminde yetiştirme programları
uygulanır. Bu programlarda görev alacak öğretmenler, il/ilçe millî eğitim
müdürlüklerince görevlendirilir. Bu programda işlenecek konular ve programın
süresi, bir dönemdeki ders saati toplamından az olmamak üzere okul müdürü ile
programı uygulayacak öğretmen/öğretmenler tarafından belirlenir. Ancak
programda öngörülen konuların tamamlatılması esastır. Dersin haftalık ders
saati sayısı dikkate alınarak öğrencilere yeterli sayıda yazılı ve sözlü puanı
verilir. Yıl sonu notu, bu puanlara göre belirlenir. (RG.19/10/2005-25971)
Öğrencinin iki dönem notu alabilecek durumda olmasına rağmen
öğretmenin raporlu ya da izinli olması, göreve geç başlaması, dönem bitmeden
ayrılması gibi nedenler ile doğal afet, salgın hastalık, olağanüstü hâl ve
benzeri durumlardan dolayı yapılamayan dersler, yoğunlaştırılmış programlar ile
çalışma saatleri içinde ve dışında öğretim yapılarak tamamlanır. Ayrıca ders
yılının uzatılması yoluna gidilmez.
Yetiştirme programlarının uygulanabilmesi için okul
müdürlükleri ile il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince gerekli önlemler alınır.
BEŞİNCİ
KISIM
Okul
Birincilerinin Tespiti
Okul Birincilerinin Tespiti
Madde 38 —Ders kesiminde, disiplin kurulunun da
görüşü alınarak alan/dal ayrımı yapılmaksızın diploma notu en yüksek olan
öğrenciler arasından öğretmenler kurulunca okul birincisi tespit edilir. Ancak
okuldan kısa süreli uzaklaştırma ve daha ağır disiplin cezası alan öğrenciler,
ceza ile ilgili kayıtları dosyalarından silinmiş dahi olsa okul birincisi
olamaz. (RG. 19/10/2005-25971)
Öğrencilerin diploma notlarının eşit olması hâlinde son sınıf
yıl sonu başarı ortalaması yüksek olan öğrenci, okul birincisi olarak tespit
edilir.
Eşitlik bozulmadığı takdirde, bir alt sınıftan başlanarak
geriye doğru eşitlik bozuluncaya kadar yıl sonu başarı notları incelenerek okul
birincisi tespit edilir.
Bu şekilde de eşitlik bozulmuyorsa son ders yılından
başlanarak derslerin yıl sonu notlarına esas olan dönem puanlarının aritmetik
ortalamasının ağırlıklı ortalaması alınır.
Bu değerlendirme sonunda da eşitliğin bozulmaması hâlinde,
ilgili öğrenci ve velilerin de katılımı ile öğretmenler kurulunda kur’a
çekilerek okul birincisi tespit edilir.
Aynı
yönetim altındaki okullarda farklı diploma düzenlemeyi gerektiren programların
her biri için ayrı ayrı okul birincisi tespit edilir. (RG.19/10/2005-25971)
Okul birincileri, okul müdürlüğünce zamanında doğrudan
"Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi"ne bildirilir.
ALTINCI
KISIM
Geç
Gelme, Devam-Devamsızlık
Geç Gelme
Madde 39 — Okula zamanında gelmeyen öğrenciler
derslere alınır. Birinci ders saati dışındaki geç gelmeler devamsızlıktan
sayılır. Geç gelen öğrencilerin derse alınma şekli, ders yılı başında
öğretmenler kurulunca kararlaştırılarak veli ve öğrencilere duyurulur.
Devam-Devamsızlık
Madde 40 — Öğrenciler, okula devam etmek zorundadır.
Öğrencilerin devamsızlıkları hesaplanırken normal öğretim yapılan okullarda
sabah ve öğleden sonraki süreler yarımşar gün, ikili öğretim yapılan okullarda
bu süreler bir gün sayılır.
Devamsızlığı bulunan öğrencilerle ilgili olarak aşağıdaki
hükümler doğrultusunda işlem yapılır;
a) İlk derse girmeyenler ile ilk derse girdiği hâlde arada
bir veya daha fazla derse girmeyen öğrencilerin devamsızlığı yarım gün sayılır.
Devamsızlık hesaplanırken iki yarım gün bir gün kabul edilir.
b) Ders yılı içinde toplam 20 gün okula özürsüz olarak devam
etmeyen öğrenciler, notları ne olursa olsun başarısız sayılır.
c) Özürlü
ve özürsüz devamsızlıklar ile okul yönetimince verilen izinlerin toplamı 45
günü aşamaz. Ancak özrün, resmî bir makamdan alınacak belgeyle
belgelendirilmesi hâlinde özrü takip
eden 7 iş günü içinde bildirmek ve özrün bitimini izleyen 7 iş günü içinde de
belgelendirerek okul yönetimine verilmesi zorunludur. Ancak kaza, ölüm, doğal
afet, yangın, sağlık kurulu raporuna dayalı uzun süreli tedavi gerektiren
hastalık, göz altına alınma ve tutuklanma gibi durumlarda bu süre okul
yönetimince belirlenir. (RG.19/10/2005-25971)
d) Doğal afet, yangın, sağlık kurulu ya da heyet raporuna
dayalı hastalık, göz altına alınma ve tutuklanma gibi nedenlerle okula devam
edemeyen öğrenciler;
1) İki dönem notu almış bulunmak,
2) Özrünü belgelendirmek
kaydıyla devam süresini dolduran öğrenciler gibi işleme tâbi
tutulur.
e) Yurt içinde ve yurt dışında, bilim, tiyatro, spor, müzik,
folklor, beceri yarışması ve benzeri eğitici-kültürel faaliyetlere ve bunların
hazırlık çalışmalarına katılan öğrenciler, okula devam edemedikleri süre için
izinli sayılır ve bu süre devamsızlıktan sayılmaz. Yurt içindeki faaliyetlere
katılan öğrencilere il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince, yurt dışındaki
faaliyetlere katılan öğrencilere ise mahallin mülkî idarî amirliklerince izin
verilir. Bu öğrencilerin başarı durumlarının belirlenebilmesi için iki dönem
notu almış olmaları gerekir.
f) Yetiştirme programlarına devam zorunludur. Yetiştirme
programlarına devam etmek zorunda oldukları toplam ders saatinin özürlü ve
özürsüz olarak altıda biri kadar devam etmeyen öğrenciler, notları ne olursa
olsun başarısız sayılır.
YEDİNCİ
KISIM
Ortalama
Yükseltme ve Sorumluluk Sınavları Sonunda Başarının Tespiti
BİRİNCİ
BÖLÜM
Ortalama
Yükseltme ve Sorumluluk Sınavları
Ortalama Yükseltme ve Sorumluluk Sınavları
Madde 41— Öğrencilerden;
a) Okula devam edenler için öğrenim gördükleri sınıfta
başarılı veya başarısız oldukları en fazla 3 dersten ortalama yükseltme,
b) Alt sınıflardan başarısız dersi bulunanlar ile mezun olamayıp
sınav hakkı bulunan son sınıf öğrencileri için sorumluluk
sınavları yapılır.
Ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları, yeni ders yılının
başlamasından bir hafta önce bitecek ve üç haftayı geçmeyecek şekilde yapılır.
Mezun olamayan ve sınav hakkı bulunan son sınıf öğrencileri, ayrıca ikinci
dönemin ilk haftası içinde de sorumluluk sınavlarına alınır.
Bu sınavlar, gerektiğinde cumartesi ve pazar günleri ile
çalışma saatleri dışında da yapılır. Sınavlar için ayrılan sürenin yetmemesi
durumunda, aynı günde iki veya üç sınav yapılabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ortalama
Yükseltme ve Sorumluluk Sınavlarının Uygulanması
Sınavlara Girecek Öğrencilerin Tespiti
Madde 42 — Ortalama yükseltme sınavına
girilecek dersler; öğrenci, veli ve sınıf rehber öğretmeninin iş birliği ile
belirlenir ve öğrenci veya veli tarafından ders kesimini izleyen 7 iş günü
içinde örneğine uygun dilekçe ile okul müdürlüğüne bildirilir. Belirlenen
dersler, sınav programı ilân edilmeden önce değiştirilebilir.
Ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarına alınacak öğrenciler ve sınavlara
girecekleri dersler, okul müdürlüğünce tespit edildikten sonra listeler hâlinde
sınavların başlamasına 7 iş günü kalıncaya kadar ilân edilir.
(RG.19/10/2005-25971)
Sınavların Şekli ve Niteliği
Madde 43 — Sınavlar başlamadan önce komisyon
üyelerince sınavların esasları tutanakla tespit edilir. Sınavlar, genellikle
yazılı olarak yapılır. Ancak Resim, Müzik, Beden Eğitimi dersleri ile
uygulamalı nitelikteki diğer derslerin sınavları, dersin özelliğine göre yazılı,
sözlü ve uygulamalı olarak veya bunlardan yalnızca biriyle ya da birkaçıyla
yapılabilir. Bu derslerin sınavlarının şekli, sınav komisyonunca belirlenir.
Yabancı Dil dersinin sınavları, yazılı ve sözlü olarak
yapılır. Öğrencinin başarısı, sınavlardan aldığı yazılı ve sözlü puanların
aritmetik ortalamasına göre belirlenir.
Dersin özelliğine göre hem yazılı hem sözlü yapılan
sınavlarda, yazılı sınavlar sözlü sınavlardan önce yapılır. Sözlü sınavlara,
yazılı sınavları takip eden ilk iş gününde başlanır. Sınav kâğıtları, sözlü
sınavlar sonuçlandıktan sonra açılır.
Uygulanacak sınavların şekli, esasları, başlama saati ve
sınavda kullanılacak araç-gereç sınav çizelgesi ile birlikte okulda ilân
edilir.
Sınav Programı
Madde 44 —"Sınavlardan önce hazırlanan sınav
programı 7 iş günü öncesinden okulda ilân edilir. Sınav programında; sınavı
yapılacak dersler, görevli öğretmenler, sınav tarihleri ile uyulacak usul ve
esaslar yer alır. İşletmelerde meslekî eğitime devam eden öğrencilerin
sınavları, beceri eğitimi sonunda yapılacak şekilde planlanır. Sınava alınacak
öğrenci bulunmadığı takdirde o derse sınav programında yer verilmez.
(RG.19/10/2005-25971)
Sınav programının onaylı bir örneği bilgi için il/ilçe millî
eğitim müdürlüğüne gönderilir. Öğretmenlerin sınavlarla ilgili görevleri imza
karşılığında duyurulur.
Sınav Komisyonları
Madde 45 — Sınav komisyonları, okul müdürünün ya da
görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında zümre öğretmenler kurulunca
belirlenen en az ikişer üyeden oluşturulur.
Komisyonların oluşturulması için okullarda yeterli sayıda
öğretmen bulunmaması durumunda, eğitim bölgesindeki diğer okul öğretmenlerinden
de yararlanılır. Bu düzenleme, sınavlardan önce toplanan eğitim bölgesi
müdürler kurulunca yapılır ve il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince uygulanır.
Ancak yeterli sayıda ders öğretmeninin bulunmaması durumunda, branşları dikkate
alınarak diğer öğretmenlerden de görevlendirme yapılır.
Sınav komisyonlarının oluşturulamaması durumunda naklen gelen
öğrencilerin sınavları, il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce gerekli tedbirler
alınarak başka okullarda da yapılabilir.
Gözcü Görevlendirme
Madde 46 — Okul müdürü, sınavlar için yeterli sayıda
öğretmeni sınav süresince görev yapmak üzere gözcü olarak görevlendirir.
Gözcüler;
a) Sınavın başlamasından yarım saat önce görev yerinde hazır
bulunur.
b) Öğrencileri sınav salonuna yerleştirir, yoklama yapar ve
sınav kâğıtlarının dağıtımını sağlar.
c) Sınavın kurallarına uygun olarak yapılmasını sağlar.
d) Sınavın bitiminde, sınav kâğıtlarını eksiksiz olarak
teslim alır ve kâğıt sarf tutanağının ilgili sütununu sınava girenlere
imzalatır. Sınava katılmayanların isimlerinin karşısına "Girmedi"
yazar ve sınav evrakını komisyona teslim eder.
Yazılı Sınavlar
Madde 47 — Komisyonca, yazılı sınavlar için sorularla
birlikte bir "cevap anahtarı" ve "puanlama çizelgesi"
hazırlanır ve komisyon başkanınca onaylanır. Soru kâğıdında ve cevap
anahtarında, her soruya verilen puan ayrıntılı olarak belirtilir. Yazılı
sınavlarda, öğrencilerin kimlik bilgilerini kapatacak şekilde hazırlanmış sınav
kâğıtları kullanılır.
Sözlü ve Uygulamalı Sınavlar
Madde 48 — Sözlü sınavlarda öğrenciye sınav
komisyonunca sorular yazdırılır veya yazılı olarak verilir ve düşünmek için
uygun süre tanınır. Cevap verirken öğrencinin sözü kesilmez. Öğrenci soruları
cevaplandırırken ikinci öğrenci, verilen soruların cevaplarını hazırlar.
Belirlenen sürede öğrenci cevaplarını bitirememiş ise ek süre tanınır.
Uygulamalı sınavlarda, komisyonca belirlenen araç-gereç
kullanılır. Uygulamanın özelliğine göre yapılan işlerdeki öğrenci ad ve
numaraları görünmeyecek şekilde kapatılır ve en geç 24 saat içinde
değerlendirmeye başlanır. Bu süre, dersin özelliğine göre uzatılabilir.
Sınavların Başlama Saati ve Süresi
Madde 49 — Yazılı sınavlara en geç sabah saat
10.00’da, öğleden sonra saat 14.00’de başlanır. Yazılı sınav süresi, dersin
özelliğine göre iki ders saatini geçmeyecek şekilde komisyonca belirlenir.
Sözlü ve uygulamalı sınavlara sabah 9.00’da başlanır. Sözlü
sınavların, saat 17.00’ye kadar bitirilememesi ve sınava alınacak öğrenci
sayısının 10’dan fazla olması hâlinde sınav ertesi güne bırakılabilir.
Uygulamalı sınavların süresi, sınav komisyonunca tespit
edilir.
Sınav Odası veya Sınav Salonuna Girebilecekler
Madde 50 — Sınav odasına veya sınav salonuna, sınav
komisyonu üyeleri ve gözcüler dışında, müdürün görevlendireceği müdür
yardımcıları ile okulu denetleme yetkisi olanlar girebilir.
Sınavların Değerlendirilmesi ve Yapılacak İşlemler
Madde 51 — Sınavlar, cevap anahtarına ve puanlama
çizelgesine göre değerlendirilir.
Yazılı sınavlarda kâğıtlar okunurken yanlışların altı, aslı
bozulmayacak şekilde renkli kalemle çizilir. Verilen puanlar, sınav
kâğıtlarının üst kısmındaki bölüme, soruların sıra numarası esas alınarak
yazılır.
Yazılı sınavlar değerlendirilirken sorulara verilen bütün
puanlar, birden fazla kâğıt kullanan öğrencilerin her kâğıdına ayrı ayrı
işlenir ve bu kâğıtlar komisyon başkanı ve üyelerince imzalanır.
Yazılı sınavların değerlendirilmesinde anlaşmazlık olursa
üyeler puanlarını ayrı ayrı verir. Bu ayrı puanları gösterir belgelerle
gerekçeler bir tutanakla sınav not çizelgesine eklenir. Ayrı ayrı verilen
puanların aritmetik ortalaması alınarak sınav not çizelgesine yazılır.
Sözlü sınavlarda komisyon üyeleri ayrı ayrı puan verir. Bu
puanların aritmetik ortalaması alınarak sözlü puanı tespit edilir. Okul müdürü,
puanlar arasında önemli farklar görürse sınavı durdurup olayı gerekçesiyle
birlikte millî eğitim müdürlüğüne bildirir. Yeni üye ilâvesi ile kuracağı bir
komisyonla sınavın devamını sağlar.
Uygulamalı sınavlarda değerlendirme, komisyonca belirlenen ve
okul müdürlüğünce onaylanan esaslar doğrultusunda yapılır.
Değerlendirme ile ilgili işlemler bittikten sonra alınan
notlar not çizelgesine yazılır.
Aynı dersten birden fazla sınav türü uygulanması hâlinde,
puanların aritmetik ortalaması alınıp nota çevrilir. Özürsüz olarak bu
sınavlardan herhangi birine girmeyenlerin girdiği sınavdan aldığı not ikiye
bölünerek sınav notu belirlenir.
Cevap anahtarı, puanlama çizelgeleri ve sorular, sınav kâğıtları
ile birlikte iki yıl saklanır. Sınav kâğıtları ve uygulama sonuçları, okulu
denetlemeye yetkili olmayan kimselere gösterilmez ve verilmez.
Sınavlarda Kopya Çekme
Madde 52 — Sınavlarda kopya çeken veya çekilmesine
yardım eden öğrenciler sınav salonundan çıkarılır ve o sınav için sıfır (0)
puan verilir. Durum görevlilerce bir tutanakla tespit edilir.
Sınavlarda Başarılı Sayılma
Madde 53 — Sınavlarda bir dersten en az
"Geçer" not alan öğrenci, o dersten başarılı sayılır.
Ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarına girilmeyen
derslerin yıl sonu notlarında değişiklik yapılmaz.
Öğrencilerin dersten başarılı olma, sınıf geçme ve alan/dala
yönelme hakları sınavlardan önceki hâliyle saklı tutulur. Ancak sınavda
aldıkları notlara göre yıl sonu notları ile yıl sonu başarı ortalamaları
yeniden tespit edilir.
Sınav Sonuçlarının İlânı
Madde 54 — Sınav sonuçları, sınavların bitimini takip
eden iş gününde, onaylı çizelgelerle okulda herkesin görebileceği yerlerde ilân
edilir.
Naklen Gelen Öğrencilerin Durumu
Madde 55 — Sınavların başlangıcının beş gün öncesinden
bitimine kadar öğrenci nakli yapılmaz. Ancak okuldan tasdikname ile
uzaklaştırma cezası alan, doğrudan sınıf geçen ve sınavlara girmek istemeyen
öğrencilerin nakilleri bu süreler içinde de yapılır.
Sınavlara Giremeyenler
Madde 56 — Ortalama yükseltme ve sorumluluk
sınavlarına girilmemesi durumunda not çizelgesinde sınava girilmediği
belirtilir.
Bu sınavlar sırasında;
a) Kendisinin veya yakınlarının tedaviyi gerektiren
hastalığı,
b) Bilim, tiyatro, spor, müzik, folklor gibi ulusal ve
uluslar arası etkinliklere katılma,
c) Kaza, ölüm, doğal afet, yangın, göz altına alınma veya
tutuklanma gibi nedenlerle sınava giremeyenler, resmî-özel kurum veya
kuruluşlardan alacakları rapor ya da belgeyi sınavın yapıldığı günü izleyen 5
iş günü içinde vermeleri durumunda okul müdürlüğünce belirlenecek tarihlerde
sınava alınır. Ancak bu süre, özrün durumuna göre okul müdürünce uzatılabilir.
Bu durumdaki öğrencilerin sınavları, ortalama yükseltme ve
sorumluluk sınavları esaslarına göre yapılır.
SEKİZİNCİ
KISIM
Öğrenim
Hakkı, Diploma ve Öğrenim Belgesi
Öğrenim Hakkı
Madde 57 — Özürleri
nedeniyle okula devam edemeyen, okula devam ettikleri hâlde iki dönem notu
alamayan öğrenciler ile ikinci dönem okula hiç devam etmeyen öğrenciler, o yıla
ait öğrenim haklarını kullanmamış sayılır. Ancak
öğrenim hakkının kullanılmamış sayılması hâli, orta öğretim süresince iki
öğretim yılı ile sınırlıdır. (RG. 19/10/2005-25971)
Öğrenim süresi içinde ikinci defa sınıf tekrarı durumuna düşen
öğrencilerin öğretim yılı sonunda okulla ilişiği kesilir.
Mezun olamayan son sınıf öğrencilerinden sınıf tekrarı yapmış
olanlar bir, sınıf tekrarı yapmamış olanlar ise iki öğretim yılı daha başarısız
oldukları derslerden sorumluluk sınavına girebilir. Bu sınavlar sonunda da
başarısız olan öğrencilerin öğretim yılı sonunda okulla ilişiği kesilir.
Diploma Verilmesi
Madde 58 — Okulu bitirenlere diploma verilir. Ancak
mezun olup ortalama yükseltme sınavına girmek isteyenlerin diplomaları, bu
sınavlar sonuçlandıktan sonra düzenlenir.
Diplomaların düzenlenmesinde ilgili mevzuat hükümlerine
uyulur.
Öğrenim Belgesi Verilmesi
Madde 59 — Okuldan ayrılan veya diploma almaya hak
kazanan her öğrenciye; kimliğini, diploma bilgilerini, okul öğrenimi boyunca
aldığı dersleri, ders notlarını gösteren öğrenim belgesi verilir.
Mezuniyet Notu ve Alanı/Dalı
Madde 60 — Mezuniyet notu, yıl sonu başarı
ortalamalarının aritmetik ortalamasıdır.
Mezuniyet notu tespit edilirken bölme işlemi, virgülden sonra
iki basamak yürütülür ve varsa mezuniyet alanı/dalı diplomada gösterilir.
Diploma Tarihi
Madde 61— Diplomalara;
a) Ders kesiminde mezun olanlar ile yetiştirme programları
sonunda mezun olanlar için derslerin,
b) Ders yılı sonunda mezun olabilecek durumda olmasına rağmen
ortalama yükseltme sınavlarına girenler ile ortalama yükseltme ve sorumluluk
sınavları sonunda mezun olanlar için sınavların,
c) Staj çalışmalarını tamamlayamayan meslekî ve teknik orta
öğretim kurumları öğrencilerinin staj çalışmalarının
sona erdiği tarih, diploma tarihi olarak yazılır.
Yurt Dışından Gelenlerin Mezuniyet Notu
Madde 62 — Öğrenimlerinin bir kısmını yurt dışında
yaparak yurda dönen öğrencilerin mezuniyet notları;
a) Ülkemizde öğrenim gördükleri yıllara ait yıl sonu başarı
ortalamaları ile yurt dışında gördükleri derslerin yıl sonu notlarına göre
belirlenecek başarı ortalamalarına,
b) Yurt dışında öğrenim gördükleri okullardan yıl sonu başarı
ortalamalarının sağlanamaması durumunda, ülkemizde öğrenim gördükleri öğretim
yıllarına ait yıl sonu başarı ortalamalarına
göre tespit edilir.
DOKUZUNCU
KISIM
İş
ve Tatil Günleri
İş ve Tatil Günleri
Madde 63 — Orta öğretim kurumlarında, ders yılının 180
iş gününden az olmaması esastır. Ders yılının süresi, derslerin başladığı
günden kesildiği güne kadar okulun açık bulunduğu günler ile öğrencilerin
törenlere katıldıkları resmî ve mahallî bayram günleri sayılarak hesaplanır.
Ders yılı iki döneme ayrılır. Birinci dönem ile ikinci dönem
arasında dinlenme tatili verilir. Dinlenme tatili ocak-şubat aylarında iki hafta
süreyle yapılır. Öğrencilerin yaz tatili ders yılının bitiminden itibaren
başlar.
Öğretim yılının başlaması, yarıyıl tatili ve ders kesimi
tarihleri Bakanlıkça belirlenir. Bu tarihler göz önünde bulundurularak
hazırlanacak çalışma takvimi, millî eğitim müdürlüklerince düzenlenir ve
valilik onayı ile yürürlüğe konur.
3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununa göre okul ve
işletmelerde, meslek eğitimi yapılan meslekî ve teknik eğitim kurumlarında bu
süre, Meslekî ve Teknik Eğitim Yönetmeliği hükümlerine göre belirlenir.
ONUNCU
KISIM
Diğer
Hükümleri
Özel Yönetmelik Hükümleri
Madde 64 — Öğrenci nakil ve geçişleri, Millî Eğitim
Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Nakil ve Geçiş Yönergesi hükümlerince
yapılır. Resmî ve özel orta öğretim kurumlarının bu Yönetmelikte bulunmayan
özel yönetmeliklerindeki sınıf geçme ile ilgili hükümler saklıdır.
ONBİRİNCİ
KISIM
Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat, Yürürlük ve Yürütme
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat
Madde 65 — 5/9/1995 tarihli ve 22395 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1 —2004-2005
Öğretim Yılında hazırlık ve 9 uncu sınıf dışındaki diğer sınıflarda öğrenim
görmekte olan öğrenciler öğrenim hakkı sona erinceye kadar;
(RG.19/10/2005-25971)
a) Yıl sonu başarı ortalaması genel liseler ile her türdeki
meslekî ve teknik liselerde 2.50 den; Anadolu liseleri, Anadolu güzel sanatlar
liseleri, Anadolu öğretmen liseleri ve yabancı dil ağırlıklı liselerde 3.00 dan;
fen liselerinde Türk Dili ve Edebiyatı dersi ile fen ve matematik gurubu
derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması 3.50 den aşağı olanlar
başarısız oldukları tüm derslerden,
b) Yıl
sonu başarı ortalaması genel liseler ile her türdeki meslekî ve teknik
liselerde 2.50; Anadolu liseleri, Anadolu güzel sanatlar liseleri, Anadolu
öğretmen liseleri ve yabancı dil ağırlıklı liselerde 3.00 ve daha yukarı
olmasına rağmen alan/dal derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması
3.00 dan, Anadolu güzel sanatlar liselerinde 3.50 den aşağı olanlar başarısız
oldukları alan/dal derslerinden; fen liselerinde Türk Dili ve Edebiyatı dersi
ile fen ve matematik gurubu derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı
ortalaması 3.50 den aşağı olanlar, başarısız oldukları tüm derslerden,
(RG.19/10/2005-25971)
c) Başarı ortalaması ile başarılı sayılma şartlarını
taşıdıkları hâlde bu Yönetmeliğin 33 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükmünce
yıl sonu başarı ortalamasıyla başarılı sayılamayacak derslerden başarısız dersi
bulunan öğrenciler yalnız bu derslerden
sorumlu olarak bir üst sınıfa devam ederler.
Geçici Madde 2 — 2004-2005 Öğretim Yılında hazırlık ve
9 uncu sınıf dışındaki diğer sınıflarda öğrenim görmekte olan öğrencilerin
sorumlu olduğu dersten sorumluluğu;
a) O dersin üst sınıfında uygulanan programından başarılı
olması,
b) Sorumluluk sınavı sonunda o dersten en az
"Geçer" not alması,
c)
Sorumluluk sınavı sonunda sorumlu derslerinin bulunduğu sınıfın yıl sonu başarı
ortalamasının genel liseler ile her türdeki meslekî ve teknik liselerde 2.50;
fen liselerinde Türk Dili ve Edebiyatı dersi ile fen ve matematik gurubu
derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalamasının en az 3.50; Anadolu
liseleri, Anadolu güzel sanatlar liseleri, Anadolu öğretmen liseleri ve yabancı
dil ağırlıklı liselerde en az 3.00; alan/dal derslerinden de sorumlu olduğu
ders/dersleri var ise ayrıca alan/dal derslerine ait yıl sonu notlarının
ağırlıklı not ortalamasının da en az 3.00; Anadolu güzel sanatlar liselerinde
ise en az 3.50 olması (RG.19/10/2005-25971)
durumunda kalkar.
Sorumlu olunan dersin üst programında başarılı olunması
durumunda sadece bir alt sınıfın programındaki sorumluluk kalkar. Alan/bölüm
değiştirmekten dolayı sorumlu duruma düşen öğrencilerin (a) ve (c) bendine göre
sorumluluklarının kalkabilmesi için bu derslerden sorumluluk sınavlarına
girmeleri zorunludur. Yıl sonu başarı ortalaması ve başarılı sayılamayacak
ders/derslerden sorumluluğu bulunan öğrencilerin sorumluluğu, sorumluluk
sınavında en az "Geçer" not alınmadıkça kalkmaz.
Alan/bölüm derslerinden sorumlu olarak geçen öğrencilerin
sorumlu geçtikleri derslerin üst sınıftaki alan/bölüm dersleri arasında
bulunmaması ancak alan/bölüm seçmeli veya seçmeli dersler arasında bulunması ve
bu derslerden başarılı olmaları durumunda sorumlulukları kalkar.
Geçici
Madde 3 – 2004-2005 Öğretim Yılında 10, 11 ve 12 nci sınıflarda öğrenim gören
öğrencilerden sorumlu ders/dersleri bulunanlar, sınava girme hakkı sona
erinceye kadar ikinci dönemin ilk haftası içinde yapılan sorumluluk sınavlarına
da girebilirler. (RG.19/10/2005-25971)
Geçici
Madde 4 – 2004-2005 Öğretim Yılında orta öğretim kurumlarında kayıtlı bulunan
öğrenciler okulu bitirinceye kadar;
a) Türk
Dili ve Edebiyatı dersinin dönem notu; Kompozisyon ayrı, Dil ve Edebiyat ayrı
not konusu olmakla birlikte, Türk Dili ve Edebiyatı dersi için bir not olarak
öğretim programında belirtildiği şekliyle verilir.
b)
Yabancı dil dersinin dönem notu; önünde hazırlık sınıfı bulunan okullarda
dinleme-anlama; okuma-anlama, konuşma ve yazma verilen yazılı, sözlü ve varsa
ödev puanlarının ağırlıklı ortalaması alınarak verilir.
Diğer
okullarda ise yazılı, sözlü varsa ödev puanlarının aritmetik ortalaması nota
çevrilerek dönem notu belirlenir. (RG. 19/10/2005-25971)
Yürürlük
Madde 66 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 67 — Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim
Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder