SİCİL VE DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
SİCİL YÖNETMELİĞİ
Deyimler
Madde
3-
Bu Yönetmelikte geçen deyimlerden;
a)
Sicil Raporu: Sicil amirlerinin, mesleki ehliyetin belirlenmesini sağlayan
soruları not usulüyle, şahsiyetle ilgili konuları mütalâa şeklinde
değerlendirerek memurların mesleki ehliyetleriyle şahsi meziyet ve kusurlarını
belirledikleri bu Yönetmeliğe ekli formu,
b)
Sicil Amiri: 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 112 nci maddesinde
öngörüldüğü şekilde yürürlüğe konulan yönetmelikler gereğince sicil raporlarını
ilk (birinci), ikinci ve üçüncü derecede yetkili olarak doldurmakla
görevlendirilen amirleri,
ifade eder.
Memur
Cüzdanı
Madde
5- Kurumlarca her memura kimlik
belgesi olarak kullanılmak üzere memur cüzdanı verilir. Memur cüzdanında memurun
adı, soyadı, doğum yeri, doğum tarihi ve görevi belirtilir. Herhangi bir
sebeple kurumdan ayrılanların memur cüzdanları geri alınır.
Sicil
Dosyası
Madde
7- Her Devlet memurunun bir sicil dosyası bulunur. Sicil
dosyalarına sicil amirlerince düzenlenen gizli sicil raporları ile varsa
müfettişler tarafından verilen denetleme raporları, mal beyannameleri, vali ve
kaymakamlarca düzenlenen ek sicil raporları konulur.
Sicil
Raporlarının Doldurulma Zamanı
Madde
12- Gizli sicil raporları her yılın Aralık ayının ikinci yarısı
içinde doldurulur. Raporların ilgililerce en geç 31 Aralık günü, tatile
rastladığı takdirde müteakip çalışma günü mesai saati sonuna kadar bunları
muhafaza ile görevli makamlara teslim edilmesi şarttır.
Her ne sebeple olursa olsun sicil
raporlarını birinci fıkrada belirtilen tarihlerden sonra teslim edenler
hakkında idari soruşturma açılır.
Aday memurların sicil raporları işe başladıkları tarihi
takip eden birinci yılın dolmasından sonraki 15 gün içinde, 2 yıl süre ile
adaylığa tabi tutulan aday memurların ikinci yıl sicilleri aynı şekilde
doldurulur.
Bir yıldan çok iki yıldan az bir süre ile adaylığa tabi
tutulan memurların ikinci sicil raporları, adaylıklarının kaldırılmasının söz
konusu olduğu tarihte doldurulur.
Sicil
Raporu Doldurmak İçin Gerekli Süre
Madde
13- Haklarında sicil raporu
düzenlenecek memurların, değerlendirilmelerini yapacak sicil amirlerinin
yanında en az altı ay çalışmış olmaları şarttır.
Üç sicil amiri bulunan memurlar hakkında sicil verecek
amirlerden bir veya ikisinin bulunmaması halinde mevcut amirlerin raporuna
itibar edilir.
İki sicil amiri bulunan memurlar
hakkında da yukarıdaki fıkrada belirtilen durumda birinci veya ikinci sicil
amirinin dolduracağı sicil raporu o yıl için geçerli sayılır.
Bir sicil amiri bulunan memurlar
hakkında o sicil amirinin değerlendirmesine göre işlem yapılır.
Sicil amirlerinin hiçbirinin
bulunmaması veya sicil verecek süre görevde kalmamaları halinde sicil raporları
sonradan göreve atananlar veya vekilleri tarafından üç aylık bir sürenin
sonunda derhal doldurulur. Bu uygulama sonunda da memura o yıl için sicil
raporu verme imkânı bulunmazsa sicil raporu, düzenleme döneminde üç aydan az
olmamak üzere memurla en fazla çalışan sicil amiri tarafından doldurulur.
Sicil amirinin yanında çalışırken alınan mazeret izinleri
ile yıllık izinler ve doktor veya sağlık kurulu raporuna dayanan hastalık
izinleri, hizmetiçi eğitimde geçen süreler, sicil raporu düzenlenmesi için
gereken 6 aylık süreye dâhildir. Şu kadar ki amirin yanında 3 ay fiilen
çalışmış olmak şarttır. Hizmetiçi eğitimin veya hastalığın sicil raporu
doldurmak için gerekli sürenin geçmesine imkân vermeyecek kadar uzun sürmesi ve
dolayısıyla memur hakkında sicil raporu doldurma imkânının bulunmaması halinde,
bir defaya mahsus olmak üzere geriye doğru en çok üç yılın sicil notlarının
ortalaması esas alınır.
Sicil
Raporlarının Doldurulmasında Uygulanacak Not Usulü ve Notların
Derecelendirilmesi
Madde 16- Sicil amirleri, sicil raporunun memurların mesleki,
yöneticilik ve yurt dışı görevlerdeki ehliyetlerinin belirlenmesini sağlayan
soruların her birini, ihtiva ettikleri unsurları esas almak suretiyle 100 tam
not üzerinden değerlendirir ve sorulara verdikleri notların toplamını soru
sayısına bölerek memurların sicil notunu tespit ederler. Her bir sicil amirince
bu şekilde belirlenen sicil notlarının toplamının sicil amiri sayısına
bölünmesi sureti ile de memurların sicil notu ortalaması bulunur ve buna göre
sicil notu ortalaması:
a) 60’dan 75’e kadar olanlar orta,
b) 76’dan 89’a kadar olanlar iyi,
c) 90’dan 100’e kadar olanlar çok iyi,
derecede başarılı olmuş, olumlu;
59 ve daha aşağı not alanlar ise yetersiz görülmüş, olumsuz sicil almış
sayılır.
Sicil notu ve ortalaması hesaplanırken kesirler tam
sayıya tamamlanır.
Memurların
Genel Durum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi
Madde
17- Sicil amirleri sicil raporunu
doldurdukları her memuru;
a) Dış görünüşü (Kılık, kıyafet),
b) Zekâ derecesi ve kavrayış kabiliyeti,
c) Azim ve sebatkârlık, dürüstlük, sır saklamada güvenirlilik ve beşeri
münasebetlerdeki başarısı,
d) Alkol, kumar vb. alışkanlıkları memuriyetle
bağdaşmayacak ölçüde
sürdürme
gibi halleri,
e) Güvenilir olmama, şahsî menfaatlerini aşırı ölçüde
düşünme, yalan söyleme, dedikodu yapma, kıskançlık, kin tutma gibi kötü huy ve
davranışları,
(Değişik:25/9/1989
tarih ve 89/14578 sayılı BKK/2 md.) bakımından genel bir değerlendirmeye
tabi tutarlar. Sicil döneminde edinilen bilgi ve müşahedelerden yararlanılarak
yapılacak değerlendirme sonuçlarına göre memurların olumlu ve olumsuz yönleri,
kusur ve noksanları hakkındaki düşünceler sicil raporunun şahsiyet
değerlendirilmesine ait bölümüne ayrı ayrı açık ve gereğine göre kısa veya
teferruatlı olarak yazılır.
Sicil amirlerinin memurların genel
durum ve davranışları hakkındaki düşünceleri, not takdirlerinde dikkate alınır.
Değerlendirmelerin
Genel Niteliği ve Geçerli Sayılmayacağı Haller
Madde
20- Memurların sicil notu sicil
amirlerince takdir olunan notların aritmetik ortalamasına göre tespit edilir.
Ancak birinci ve ikinci sicil amirlerince yapılan değerlendirmelerin memurun
sicilinin olumlu veya olumsuz olmasına tesir etmesi veya ortalama sicil notu
aralarında 10 veya daha fazla fark olması halinde varsa üçüncü sicil amirinin kanaatine
müracaat edilir ve üçüncü sicil amirinin değerlendirmesi esas alınır.
Üçüncü sicil amiri bulunmadığı
takdirde ikinci sicil amirinin değerlendirmesi ile iktifa edilir. Bir sicil
amirinin bulunması halinde birinci sicil amirinin değerlendirmesine göre işlem
yapılır.
Garez veya özel maksatla memur hakkında
gerçeğe aykırı değerlendirme yaptığı anlaşılan sicil amirinin değerlendirmesi
geçersiz sayılarak memur hakkında varsa diğer sicil amir veya amirlerinin
değerlendirmesine göre, yoksa o sicil döneminde son üç yılın aritmetik
ortalaması esas alınarak buna göre işlem yapılır. Gerçeğe aykırı olarak memur
lehine yapıldığı anlaşılan değerlendirmeler de geçersiz sayılır. Bu takdirde de
diğer değerlendirmelere; başka değerlendirme yapılmamışsa memurun son 3 yıla
ait sicil raporlarının; hakkında daha az sayıda sicil raporu doldurulmuş
olanların mevcut sicil raporlarının ortalamasına göre işlem yapılır.
Yetersiz
Memurların Uyarılmaları
Madde
21- Yetersiz olarak değerlendirilmiş
bulunan memurlar, bu duruma sebep olan kusur ve noksanlarını gidermeleri için,
sicil raporlarının bunların muhafazası ile görevli makamlara en son teslim
tarihini takip eden bir ay içinde, atamaya yetkili amirlerce gizli bir yazı ile
uyarılırlar.
Uyarılan
Memurların İtiraz Hakkı
Madde
22- 21 inci madde uyarınca uyarılan
memurlar, uyarı yazısını tebellüğ ettikleri tarihi takip eden 1 ay içinde
atamaya yetkili amirlerine itirazda bulunabilirler.
İki
Defa Üst Üste Olumsuz Sicil Alanlar
Madde
24- İki defa üst üste olumsuz sicil
alan memurlar başka bir sicil amirinin emrine atanırlar, burada da olumsuz
sicil almaları halinde memuriyetle ilişkileri kesilerek haklarında T.C. Emekli
Sandığı Kanunu hükümleri uygulanır.
Vali
ve Kaymakamların Sicil Amiri Oldukları Memurlar
Madde 30- Valiler; vali yardımcıları ile kaymakamların, il
idare şube başkanlarının, il merkezinde görevli genel ve özel kolluk
amirlerinin birinci; il idare şube başkanlarının birinci sicil amiri oldukları
memurların ikinci ve ikinci sicil amiri oldukları memurların ise üçüncü
derecede sicil amiridirler.
Kaymakamlar; ilçe idare şube başkanları ile ilçede
görevli genel ve özel kolluk amirlerinin birinci; ilçe idare şube başkanlarının
birinci sicil amiri oldukları memurların ikinci ve ikinci sicil amiri oldukları
memurların ise üçüncü sicil amiridirler.
Valilerin 1 inci sicil amiri
olmaları halinde 2 nci sicil amiri Bakanlıklarda Müsteşar veya Bakan, bağlı
veya ilgili kuruluşlarda müsteşar, başkan veya genel müdürlerdir.
Kaymakamların 1 inci sicil amiri
olmaları halinde 2 nci sicil amiri vali, il idare şube başkanının 2 nci sicil
amiri olması halinde ise 3 üncü sicil amiri mutlaka vali olur.
Valiler il, kaymakamlar ilçe
hudutları dâhilinde görevli, sicil amiri olmadıkları memurlardan hizmette
yetersiz veya başarılı gördükleri hakkında da ek sicil raporu düzenleyerek,
memurun sicil raporu nezdinde saklanan amirine gönderirler. İlgili memurun yıl sonunda sicil notu ortalamasının
tespiti sırasında vali veya kaymakamca düzenlenmiş ek sicil raporundaki sicil
notu da göz önünde tutulur.
Sicil Raporu
kısımları açıklanacak
Milli Eğitim
Bakanlığı Sicil Amirleri Yönetmeliği birlikte incelenecektir.
DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
Disiplin ve
Yüksek Disiplin Kurulları
Madde
3- Disiplin ve soruşturma işlerinde kanunlarla verilen görevleri yapmak
üzere kurum merkezinde bir Yüksek Disiplin Kurulu ile her ilde, bölge esasına
göre çalışan kuruluşlarda bölge merkezinde ve her kurum merkezinde ayrıca İl
Millî Eğitim Müdürlüklerinde, Başkan ve Üyeleri bu Yönetmelikte belli edilen
yetkililer tarafından görevlendirilmek suretiyle birer Disiplin Kurulu kurulur.
Millî Eğitim Müdürlüklerindeki
Disiplin Kurulunun adı İl Millî Eğitim Disiplin Kuruludur.
Bu Yönetmelikte geçen kurul
deyiminden Disiplin ve Yüksek Disiplin Kurulları anlaşılır.
I-İl Disiplin Kurulu (Değişik: 30.01.1986 gün ve 19004 sayılı
Resmi Gazete)
Valinin veya görevlendireceği vali muavininin
başkanlığında,
a) Hukuk İşleri Müdürü,
b) Defterdar,
c) Millî Eğitim Müdürü,
d) Sağlık ve Sosyal Yardım Müdürü,
e) Tarım Orman ve Köyişleri Müdürü,
f)
Bayındırlık ve
İskân Müdüründen,
Kurulur.
II- İl Millî
Eğitim Disiplin Kurulu (Değişik:
30.01.1986 gün ve 19004 sayılı Resmi Gazete)
Valinin veya görevlendireceği bir vali yardımcısının
başkanlığında,
a) İl Millî Eğitim Müdürü,
b) İl Hukuk İşleri Müdürü,
c) İlköğretim Müfettişleri Kurulu Başkanı
d) Valinin görevlendireceği;
1- İlköğretim Okulu Müdürlüklerinden bir üye,
2- Orta öğretim Kurumları (Liseler) Müdürlerinden bir
üyeden,
Kurulur.
Kurulların
Görev Alanı
Madde 8- (Değişik: 30.01.1986 gün ve
19004 sayılı Resmi Gazete)
Başbakanlık ve Bakanlıklar ile bunların bağlı
kuruluşlarında görevli memurların kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ile
ilgili işleri memurların bağlı oldukları kurumların disiplin kurullarınca
karara bağlanır. Ancak, bu kurumların illerde görevli memurlarından Bakanlar
Kurulu Kararı veya ortak kararla atananlar dışındakilerin aynı disiplin cezası
ile ilgili işleri hakkında karar verme yetkisi ilgili İl Disiplin Kuruluna;
illerde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı teşkilatta görevli öğretmen, yönetici,
uzman ve uzman yardımcısı ile gezici öğretmenlerin kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası ile ilgili işleri hakkında karar verme yetkisi ise ilgili
İl Millî Eğitim Disiplin Kuruluna aittir. Yukarıda sayılan memurların Devlet
memurluğundan çıkarma cezaları hakkında bunların bağlı bulundukları kurumların
Yüksek Disiplin Kurullarınca karar verilir.
Başbakan,
Bakanlar ve en üst disiplin amirlerince doğrudan verilen uyarma ve kınama
cezalarına karşı ilgili memurlarca yapılan itirazlar, cezayı veren amirin esas
görev yerindeki Disiplin Kurulunca karara bağlanır.
İllerde Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı teşkilatta çalışan öğretmen, yönetici, uzman ve uzman yardımcısı ile
gezici öğretmenlerin, kaymakam ve valilerce verilen uyarma ve kınama cezalarına
karşı itirazları, İl Millî Eğitim Disiplin Kurullarınca karara bağlanır.
Disiplin
Kurullarının Karar Süresi ve Usulü
Madde 11- Disiplin kurulları kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası ile ilgili işlerde soruşturma dosyasını aldıkları tarihten
itibaren; uyarma ve kınama cezalarına karşı yapılan itirazlar ile ilgili
işlerde itiraz dilekçesi ile cezaya ilişkin karar ve eklerinin kendilerine
intikalinden itibaren, 30 gün içinde kararlarını verirler.
Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ile ilgili
kararlar, soruşturma dosyasına göre verilir.
Yüksek
Disiplin Kurullarının Karar Süresi ve Usulleri
Madde 12- Amirlerin memurluktan çıkarma cezasına
ilişkin talepleri, soruşturma dosyasının memurun bağlı bulunduğu kurumun Yüksek
Disiplin Kuruluna tevdiinden itibaren en geç 6 ay içinde karara bağlanır.
Disiplin
Amirlerinin Tayin ve Tespitine Dair Esaslar
Madde
16-Disiplin amirleri, bu maddede belirtilen esaslara uyulmak ve Devlet Personel
Başkanlığının görüşüne dayanılmak suretiyle, kurumların kuruluş ve görev
özelliklerine göre hazırlayarak yürürlüğe koyacakları özel yönetmelikler ile
tespit edilir.
Başbakan ve bakanlar başında bulundukları Başbakanlık
ve Bakanlık teşkilâtı ile bunlara bağlı kuruluşlarda görevli bütün memurların
disiplin amiridirler. Bu sıfatla haiz bulundukları yetkileri her derecedeki
memur hakkında doğrudan kullanabilirler.
Başbakanlık ve bakanlıklarda, bunların bağlı
kuruluşlarında ilgisine göre Başbakanlık Müsteşarı, Bakanlık Müsteşarı, bağlı
kuruluşların başında bulunan müsteşar, başkan, genel müdür, genel sekreter ve
müdürler, illerde valiler, ilçelerde kaymakamlar, belediyelerde belediye
başkanları, yurt dışı teşkilâtında misyon şefleri buralarda görevli bütün
memurların en üst disiplin amirleridirler. Daha alt seviyedeki disiplin
amirlerinin astlık üstlük sıralaması bu esasa göre tespit edilir. En üst
disiplin amirleri haiz oldukları yetkileri her derecedeki memur hakkında
doğrudan kullanabilir.
Valiler
kaymakamlara göre bir üst disiplin amiridirler.
Milli Eğitim
Bakanlığı Disiplin Amirleri Yönetmeliği
birlikte incelenecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder